Pongó Tamás:
Útmutató egy iskolai (cyber)bullying szabályzat megalkotásához.
IUSTUM AEQUUM SALUTARE, 21 (3).
pp. 161-176.
ISSN 1787-3223
(2025)
| Mű típusa: |
Folyóiratcikk
|
| Szerző azonosítók: |
|
| Absztrakt (kivonat): |
A bullying és cyberbullying jelensége, sajnálatos módon, áthatja a magyar köznevelés rendszerét, és számos diák, szülő, pedagógus szenved a bántalmazás okozta traumáktól. A probléma megoldása kizárólag interdiszciplináris megközelítéssel kezelhető és javítható, amelyhez a pszichológia és a pedagógia mellett a jog eszköztárára is szükség van. Jelen tanulmány célja egy olyan bántalmazás elleni minta-szabályzat kimunkálása, amely közös minimumgaranciákat, kiindulási alapot biztosít az általános és középiskolák számára egy saját, önálló szabályzat elkészítéséhez. Ennek keretében szövegszerűen kidolgozásra került a tanulmány mellékletében egy minta-szabályzat, amelynek elemei organikusan igazodnak a már meglévő jogszabályi környezetbe, valamint kiegészítik azt a bántalmazás tudományos hátterével, elemeivel. Példaként említve, a személyi és területi hatály kérdésnek rendezése mellett, definiálja a szabályzat a bullying és cyberbullying magatartást, valamint a jelenség során gyakran megjelenő megtorlást is. Továbbá, egy ajánlott eljárásrendet is kínál, amelynek finomhangolásával megfelelő módon kezelhetőek a bántalmazási esetek. |
| Absztrakt (kivonat) - idegen nyelvű: |
The phenomenon of bullying and cyberbullying unfortunately enmeshes the Hungarian public education system, and many students, parents and teachers suffer from the trauma of bullying. The problem can only be addressed through an interdisciplinary approach, which requires the tools of psychology and pedagogy as well as the tools of law. The aim of this paper is to develop a model anti-bullying policy that provides a common minimum set of guarantees and a starting point for primary and secondary schools to develop their own independent policy. In the annex to the study, a model policy has been drafted, the elements of which fit organically into the existing legal framework and complement it with the scientific background and elements of bullying. By way of example, in addition to addressing the issue of personal and territorial scope, the policy defines bullying and cyberbullying behavior, as well as the retaliation that often occurs in the course of this phenomenon. It also offers a recommended set of procedures, which, if fine-tuned, can be used to deal with incidents of bullying in an appropriate manner. |
| Folyóirat címe: |
IUSTUM AEQUUM SALUTARE |
| Megjelenés éve: |
2025 |
| Kötet: |
21 |
| Szám: |
3 |
| Terjedelem: |
16 |
| Oldalak: |
pp. 161-176 |
| ISSN: |
1787-3223 |
| Intézmény: |
Pázmány Péter Katolikus Egyetem |
| Kar: |
Jog- és Államtudományi Kar |
| Nyelv: |
magyar |
| MTMT rekordazonosító: |
36402079 |
| DOI azonosító: |
10.69695/ias.2025.3.10 |
| Dátum: |
2025. Okt. 29. 09:48 |
| Utolsó módosítás: |
2025. Okt. 30. 10:57 |
| URI: |
https://publikacio.ppke.hu/id/eprint/2790 |
Actions (login required)
 |
Tétel nézet |