
A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression 
Cases before the ECtHR 

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai*

Abstract
Almost 700 cases concerning Hungary have been decided by the ECtHR since it delivered its 
first ‘Hungarian’ judgment on 20 May 1999. In nearly 94 % of all the decisions concerning Hungary, 
the ECtHR has found against the State, confirming at least one violation of the ECHR. Around 4 % 
of cases concerned Article 10 ECHR. This article analyses all Hungarian freedom of expression cases 
before the ECtHR, discusses their merits, finding the comparative common grounds and unpacking 
the differences. This is all them more justified, as the Hungarian Article 10 cases have significantly 
contributed to the ECtHR clarifying its position, in particular, as these had covered a wide range 
of aspects of freedom of expression, from defamation and political speech to new forms of online 
communication.
 
Keywords: Article 10 ECHR, freedom of expression, Hungary, political speech, defamation,

1. Introduction 204
2. Cases concerning Political Speech 206

2.1. Rekvényi versus Hungary (1999) 206
2.2. Bukta and Others versus Hungary (2007) 207
2.3. Vajnai versus Hungary (2008) 208
2.4. Fratanoló versus Hungary (2011) 209
2.5. Fáber versus Hungary (2012) 210
2.6. Karácsony and Others versus Hungary (2016) 211
2.7. Szanyi versus Hungary (2016) 212
2.8. Baka versus Hungary (2016) 212
2.9. Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) versus Hungary (2020) 213
2.10. ATV Zrt. versus Hungary (2020) 214
2.11. Ikotity and Others versus Hungary (2023) 215

3. Cases Concerning Access to Information 216
3.1. Társaság a Szabadságjogokért versus Hungary (2009) 216
3.2. Kenedi versus Hungary (2009) 217
3.3. Magyar Helsinki Bizottság versus Hungary (2016) 218
3.4. Szurovecz versus Hungary (2019) 219

4. Cases concerning Defamation 221

* Gergely Gosztonyi: Habil. associate professor of law, ELTE Law School, Budapest, 
gosztonyi@ajk.elte.hu. He is supported by the János Bolyai Research Scholarship of the 
Hungarian Academy of Sciences.
Daniella Huszár: Ph.D. Candidate, ELTE Law School, Budapest; Junior Associate, 
CMS Budapest TMT, husz.daniella@gmail.com. She is supported by the ÚNKP-23–3 
New National Excellence Program of the Ministry for Culture and Innovation from the 
source of the National Research.
Gergely Ferenc Lendvai: Ph.D. Candidate, Pázmány Péter Catholic University, Buda­
pest, gergelylendvai@gmail.com. He is supported by the Rosztoczy Foundation.

203

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


4.1. Karsai versus Hungary (2009) 221
4.2. Ungváry and Irodalom Kft. versus Hungary (2013) 222
4.3. Uj versus Hungary (2011) 223

5. Cases concerning Online Communication 224
5.1. Szima versus Hungary (2012) 224
5.2. Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index Zrt. versus Hungary (2016) 225
5.3. Magyar Jeti Zrt. versus Hungary (2019) 226
5.4. Index Zrt. versus Hungary (2023) 227

6. Cases concerning Other Aspects of FoE 228
6.1. Csánics versus Hungary (2009) 228
6.2. Tatár and Fáber versus Hungary (2012) 229
6.3. Matúz versus Hungary (2014) 230
6.4. Kincses versus Hungary (2015) 231
6.5. Herbai versus Hungary (2020) 232
6.6. Mándli and Others versus Hungary (2020) 233

7. Comparison of Cases 234
8. Conclusion 238

1. Introduction

Freedom of expression (FoE) is the cornerstone of every free and democra­
tic society. It is enshrined in Article 19 ICCPR and reflected in regional 
human rights conventions, such as the ECHR.1 It is essential for a healthy 
and vibrant society and a fundamental condition for its progress and every 
individual’s self-fulfilment.2

The exercise of FoE carries with it duties and responsibilities to ensure 
that co-existing rights are not impeded. Therefore, in certain cases, it may 
be subject to formalities, conditions, restrictions or penalties.3 Over the 
years, regional human rights courts, such as the ECtHR, have contributed 
to elaborating detailed rules based on the wording of the conventions. (i) 
First, FoE applies not only to information or ideas favourably regarded as 
inoffensive or indifferent, but also to those that offend, shock or disturb.4 
(ii) Second, the value placed on uninhibited expressions is particularly high 
when having a (heated) public debate,5 irrespective of how unpalatable 

1 Cf. American Convention on Human Rights, Article 13; African Charter on Human 
and Peoples’ Rights, Article 9.

2 Jersild v Denmark, No. 15890/89, 23 September 1994, para. 31; Perna v Italy, No. 
48898/99, 6 May 2003, para 39.

3 Lóránt Csink, ‘Constitutional Rights in the Time of Pandemic’, Hungarian Yearbook of 
International Law and European Law, Vol. 9, Issue 1, 2021, pp. 43–50.

4 Karataş v Turkey, No. 23168/94, 8 July 1999, para. 48; Erkizia Almandoz v Spain, No. 
5869/17, 22 September 2021, para. 37.

5 Jan Oster, Media Freedom as a Fundamental Right, Cambridge University Press, Cam­
bridge, 2015, p. 144.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

204

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


that perspective may be for the state.6 (iii) Third, FoE also ensures the 
public’s right to access7 or receive information,8 including even state-held 
information. (iv) Fourth, although there is no universally accepted defini­
tion of journalism, a wide range of contributors to the public debate are 
essential, since they serve as public watchdogs.9 The heightened level of 
protection is also accorded to non-professional journalists, as the function 
of bloggers and popular social media users may be similar.10 (v) Fifth, it is 
essential to note that unforeseeable legislation may have a chilling effect on 
FoE and constructive public debate.11 (vi) Sixth, the new means of global 
communication, the Internet, provides an unprecedented platform for the 
exercise of FoE and has a crucial role in expressing and rapidly dissemina­
ting opinions, thereby significantly amplifying their impact on society.12

To decide disputes relating to FoE, the ECtHR developed a well-known 
three-part cumulative test based on international practice that must be 
applied to establish whether the interference was (i) prescribed by law; (ii) 
in pursuance of a legitimate aim; (iii) necessary in a democratic society.13

Hungary was the very first country in Eastern Europe to ratify the ECHR 
in 1992,14 and as Eszter Polgári notes, “this remains a matter of national 
pride in spite of the growing number of condemnations from Strasbourg.”15 

Almost 700 cases concerning Hungary have been decided by the ECtHR 
since it delivered its first ‘Hungarian’ judgment (Rekvényi versus Hungary) 
on 20 May 1999. In nearly 94 % of its decisions delivered concerning Hun­

6 Erdoğdu and Ince v Turkey, Nos. 25067/94 and 25068/94, 8 July 1999, para. 52.
7 Autronic AG v Switzerland, No. 12726/87, 22 May 1990, para. 45.
8 The Sunday Times v the United Kingdom (No. 1), No. 6538/74, 26 April 1979, para. 65; 

Thorgeir Thorgeirson v Iceland, No. 13778/88, 25 June 1992, para. 63.
9 Axel Springer AG v Germany, No. 39954/08, 7 February 2012, para. 79; Satakunnan 

Markkinapörssi Oy and Satamedia Oy v Finland, No. 931/13, 27 June 2017, para. 126.
10 Falzon v Malta, No. 45791/13, 20 June 2018, para. 57; Recommendation CM/

Rec(2016)4 of the Committee of Ministers to Member States on the protection of 
journalism and safety of journalists and other media actors, 4, II. Principles, 10.

11 Delfi AS v Estonia, No. 64569/09, 16 June 2015, Joint Dissenting Opinion of Judges 
Sajó and Tsotsoria, para. 20.

12 Ahmet Yildirim v Turkey, No. 3111/10, 18 March 2013, para. 54; Cengiz and others v 
Turkey, Nos. 48226/10 and 14027/11, 1 March 2016, para. 52.

13 Handyside v the United Kingdom, No. 5493/72, 7 December 1976, paras. 44–46.
14 ECHR was promulgated and became part of the Hungarian legal system with the Act 

XXXIII of 1993.
15 Eszter Polgári, ‘Hungary: ‘Gains and Losses’. Changing the Relationship with the 

European Court of Human Rights’ in Patricia Popelier et al. (eds.), Criticism of the 
European Court of Human Rights. Shifting the Convention System: Counter-Dynamics 
at the National and EU Level, Intersentia, Cambridge, 2016, p. 295.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

205

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


gary, the Court has ruled against the State, finding at least one violation 
of the ECHR. Around 4 % of the cases concerned Article 10 ECHR, which 
states, “Everyone has the right to freedom of expression. This right shall 
include freedom to hold opinions and to receive and impart information 
and ideas without interference by public authority and regardless of fron­
tiers.” The Hungarian Article 10 cases have greatly helped the ECtHR to 
clarify its position on this provision, since they have covered a wide range 
of aspects of FoE: from defamation and political speech to new forms of 
online communication. This article analyses all Hungarian Article 10 FoE 
cases, discussing their merits, finding comparative common grounds and 
unpacking differences between them.

2. Cases concerning Political Speech

2.1. Rekvényi versus Hungary (1999)16

The case concerned a Hungarian police officer challenging a prohibition 
on police engagement in political activities imposed by national law. The 
Független Rendőrszakszervezet (Police Independent Trade Union) contes­
ted this prohibition before the Hungarian Constitutional Court (HCC), 
alleging that it violated constitutional rights and international law norms. 
However, the HCC dismissed the submission. The officer argued that the 
ban infringed his FoE guaranteed under Article 10 ECHR. The European 
Commission of Human Rights agreed, deeming the prohibition vague and 
failing the requirement of being ‘prescribed by law’ under Article 10(2) 
ECHR. While not disputing the legislative interference with FoE, the 
Hungarian government justified it under Article 10(2), claiming it was to 
depoliticise the police force during Hungary’s transition to democracy. The 
Court recognised the political debate’s importance under FoE and the need 
to maintain police neutrality, especially given its historical allegiance to the 
ruling party. It found the prohibition was indeed ‘prescribed by law’ and 
pursued legitimate aims, justifying the interference with FoE under Article 
10(2). Ultimately, the Court upheld the prohibition to preserve police neu­
trality and effectiveness amid Hungary’s transition to democracy and in the 
context of past experiences with totalitarianism.

16 Rekvényi v Hungary, No. 25390/94, 20 May 1999.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

206

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


2.2. Bukta and Others versus Hungary (2007)17

The case revolved around a demonstration organised by the applicants in 
front of a hotel in Budapest, where a reception was held to commemorate 
Romania’s national day. The applicants, disagreeing with the Hungarian 
Prime Minister’s (PM) decision to attend due to the negative historical 
significance of the event, protested without informing the police as requi­
red by law. The police dispersed the peaceful assembly, citing security 
concerns and non-compliance with the notification requirement. The ap­
plicants sought judicial review, arguing that the short notice made com­
pliance impossible and that the law needed refinement. However, both 
the District Court and the Budapest Regional Court upheld the police’s 
actions, emphasising the duty to inform the police regardless of the assem­
bly’s peaceful nature. The Supreme Court dismissed the applicants’ petition 
for review, concluding that it fell outside the scope of applicable procedural 
provisions.

The ECtHR examined whether the dispersal of a peaceful demonstrati­
on violated the applicants’ freedom of assembly under Article 11 ECHR. 
The government acknowledged the interference but argued it was justified 
under Article 11(2) ECHR. The Court assessed whether the interference 
was lawful, pursued legitimate aims, and was necessary in a democratic 
society. The restriction was deemed lawful based on a clear provision of the 
Assembly Act, meeting the foreseeability requirement. Regarding legitimate 
aims, the government cited the need to protect public order and the rights 
of others, such as the freedom of movement and orderly traffic circulation. 
However, the Court found the dispersal disproportionate, as it solely resul­
ted from the lack of prior notification and did not consider the peaceful 
nature of the assembly. It concluded that the dispersal was unnecessary to 
achieve the aims pursued, violating Article 11 ECHR. The Court decided 
not to separately examine the complaint under Article 10 ECHR, given 
the violation found under Article 11 ECHR. As for just satisfaction, the 
Court deemed the finding of a violation sufficient compensation for any 
non-pecuniary damage suffered by the applicants.

17 Bukta and others v Hungary, No. 25691/04, 17 July 2007.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

207

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


2.3. Vajnai versus Hungary (2008)18

The case involved the then Vice-President of the Magyar Munkáspárt 
(Hungarian Workers’ Party), a far-left party, who participated in a lawful 
demonstration in Budapest wearing a five-pointed red star, a symbol of 
the international workers’ movement, on his jacket. The police, invoking 
the provision prohibiting totalitarian symbols of the old Criminal Code, 
instructed him to remove the star, which he complied with. Subsequently, 
the applicant faced criminal proceedings for wearing a communist symbol 
in public. He was convicted by the District Court but received no sanction 
for a probationary period. Upon appeal, the Budapest Regional Court re­
ferred the case to the CJEU to determine if Hungary’s prohibition on such 
symbols amounted to discrimination under EU law. However, the CJEU 
declared it lacked jurisdiction to answer the question as the Hungarian 
provision fell outside the scope of EU law. Consequently, the Budapest 
Regional Court upheld the applicant’s conviction, and the applicant lodged 
a complaint before the ECtHR, claiming that his FoE under Article 10 
ECHR had been violated.

The government argued that the ban on the red star was justified under 
Article 17 ECHR, citing past cases where the Court rejected FoE claims 
when used to propagate ideologies against democratic values. However, 
the Court found the case distinct, as the applicant’s display was within 
the context of a lawful political demonstration, not aimed at justifying 
totalitarian regimes. The Court rejected the government’s argument that 
wearing the red star meant supporting totalitarianism, noting its historical 
association with left-wing political movements. While acknowledging past 
abuses under communist regimes, the Court found the ban overly broad, 
lacking a pressing social need, and disproportionately affecting political ex­
pression. The Court emphasised the importance of FoE in political speech, 
recognising its fundamental role in democratic societies. It stressed that 
restrictions on political speech should be narrowly interpreted, with any 
limitations requiring clear, pressing, and specific social needs. The Court 
found that the government had not demonstrated such a need in the case of 
the red star ban, especially given Hungary’s stable democracy and the lack 
of evidence of any real threat from communist ideologies.

Furthermore, the Court noted that the ban’s indiscriminate application 
failed to distinguish between legitimate and illegitimate uses of the red 

18 Vajnai v Hungary, No. 33629/06, 8 July 2008.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

208

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


star, potentially chilling political expression and leading to self-censorship. 
Ultimately, the Court concluded that the applicant’s conviction for wearing 
a red star could not be justified under Article 10 ECHR. It deemed the 
interference with the applicant’s FoE disproportionate and lacking a suffici­
ent basis in a democratic society. Therefore, it found a violation of Article 10 
and ruled in favour of the applicant.

2.4. Fratanoló versus Hungary (2011)19

Similarly to the Vajnai case, Fratanoló, a member of the Magyar 
Munkáspárt (Hungarian Workers’ Party), was initially convicted for wea­
ring a red star at a public demonstration in 2004 but was later acquitted 
on appeal, with due consideration to the judgment in Vajnai. However, the 
Pécs Court of Appeal overturned the acquittal, upholding the conviction 
and ordering the payment of a fine, arguing that the act posed a societal 
danger regardless of the wearer’s political affiliation, as it violated the ban 
on the use of totalitarian symbols under Hungarian law.

The ECtHR applied the three-part cumulative test to examine the ap­
plicant’s complaint. It was acknowledged that there was indeed an inter­
ference, and the Court assessed whether it was prescribed by law and 
pursued a legitimate aim. The Court found that the restriction on the use 
of totalitarian symbols was indeed prescribed by law and pursued the legiti­
mate aims of preventing disorder and protecting the rights of others. The 
government argued that the applicant’s use of the red star symbolised iden­
tification with totalitarian ideas, constituting a danger to society. However, 
the applicant contended that using the symbol was a form of political 
expression and was not intended to promote totalitarianism. The Court 
emphasised the importance of FoE, especially in political discourse, and 
noted that restrictions must be narrowly interpreted. The Court compared 
the present case with the Vajnai judgment regarding the displaying of the 
red star and concluded that the interference was unjustified. It found that 
the restriction on displaying a red star was too broad and could potentially 
limit legitimate forms of expression. Additionally, the Court noted that the 
domestic court did not adequately assess the proportionality of the interfe­
rence, thus failing to demonstrate a pressing social need for the restriction. 
Consequently, the Court ruled that there had been a violation of Article 10 

19 Fratanoló v Hungary, No. 29459/10, 3 November 2011.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

209

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


and reserved the right to provide just satisfaction to the injured party under 
Article 41 ECHR.

2.5. Fáber versus Hungary (2012)20

The Fáber case centres on an event during a 2007 demonstration in 
Budapest, where Fáber silently displayed a so-called Árpádsávos zászló 
(Árpád-striped flag21) near an anti-racism protest organised by the Magyar 
Szocialista Párt (Hungarian Socialist Party). This occurred alongside a 
demonstration by MPs of the far-right party Jobbik. Following police in­
structions to remove the flag or leave, Fáber refused and was subsequently 
detained, interrogated for six hours, and fined for disobeying police orders.

The ECtHR deemed Fáber’s conduct provocative and potentially disrup­
tive to the anti-racism demonstration. Nonetheless, the Court emphasised 
fundamental principles governing necessity in the context of interfering 
with the applicant’s FoE, especially when it concerns political speech. 
Though symbols associated with political movements are protected under 
Article 10 ECHR, the context is crucial in imposing restrictions, particularly 
when it comes to symbols of multiple meanings. In this regard, freedom of 
assembly protected even potentially offensive demonstrations, except those 
advocating for violence or rejecting democratic principles.

Acknowledging national authorities’ broad discretion in managing as­
semblies to prevent disorder while upholding FoE, the Court stressed the 
need to protect the rights of all demonstrating groups, while using the 
least restrictive means. Assessing the case, the ECtHR found that the police 
intervention lacked sufficient justification, as, despite perceptions of provo­
cation, the display of the Árpád-striped flag did not significantly disrupt the 
demonstration. Examining whether the display constituted a reprehensible 
act warranting restrictions, the Court noted subjective perceptions of offen­
siveness but emphasised that mere irritation or outrage could not justify 
limitations on FoE. While sensitive to symbols associated with totalitarian 
regimes, it asserted that FoE could not be restricted based solely on feelings 

20 Fáber v Hungary, No. 40721/08, 24 July 2012.
21 It is the name of a flag which has been in constant use since the early 13th century 

in Hungarian heraldry. It generated lots of controversy in the 20th century, as the 
Hungarian Nazi government in 1944–1945 used a similar symbol as a component of 
their flag.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

210

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


of unease or offence. Therefore, the Court found that Fáber’s rights under 
Article 10 ECHR had been violated.

2.6. Karácsony and Others versus Hungary (2016)22

The Karácsony and others judgment of the ECtHR is a landmark case 
concerning political speech, focusing on fines imposed by the Hungarian 
Parliament on opposition Members of the Parliament (MPs) for disruptive 
conduct during parliamentary sessions. The Court examined two separate 
cases involving acts of protest by opposition MPs during parliamentary 
sessions. In the first case, Mr Karácsony and other opposition party MPs 
displayed a placard criticising the government’s alleged corruption, while 
in the second case, three opposition MPs protested a land transfer law by 
placing a wheelbarrow filled with soil on the PM’s table and using a mega­
phone to voice their opposition. The fines proposed by the Speaker and 
subsequently approved by Parliament ranged from negligible to substantial 
amounts, and the applicants challenged them before the ECtHR, alleging a 
violation of their FoE under Article 10 ECHR.

The Court conducted a comparative analysis of disciplinary measures 
in parliaments of Council of Europe Member States, highlighting various 
forms of sanctions and procedural mechanisms. The government argued 
that the applicants hadn’t exhausted domestic remedies, specifically the 
constitutional complaint process. However, the Court dismissed this objec­
tion, citing limitations and lack of clarity in the domestic procedure.

Examining the Article 10 allegations, the Court acknowledged the in­
terference with FoE but deemed it legitimate to maintain parliamentary 
order. However, it found the interference unnecessary due to insufficient 
procedural safeguards. The judgment emphasised the need to balance par­
liamentary autonomy with protecting MPs’ FoE, stressing the importance 
of procedural fairness in such proceedings. It highlighted the delicate balan­
ce between individual rights and effective parliamentary functioning in a 
democratic society, underscoring the significance of pluralism, dialogue, 
and compromise. In conclusion, the Court found that the ex post facto 
decision to sanction Mr Karácsony and other MP’s for their conduct was 
not proportionate with the principles governing the restriction of political 
speech.

22 Karácsony and others v Hungary, Nos. 42461/13 and 44357/13, 17 May 2016.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

211

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


2.7. Szanyi versus Hungary (2016)23

In 2013, Mr Szanyi, an MP representing the Magyar Szocialista Párt (Hun­
garian Socialist Party), faced disciplinary actions for making an offensive 
gesture toward MPs of the Jobbik party during a parliamentary session. Cit­
ing parliamentary regulations, the Speaker proposed disciplinary procee­
dings against Mr Szanyi and suggested a fine for using a blatantly offensive 
expression. The plenary session affirmed the Speaker’s proposal without 
offering Mr Szanyi any remedy, and his subsequent attempts to address go­
vernment policies through interpellations were banned by the Speaker, who 
alleged that his statements were injurious to the Parliament’s prestige. Mr 
Szanyi contested these measures, arguing that they infringed upon his FoE 
and aimed to stifle opposition voices, as his expressions addressed matters 
of public interest without intending to disrupt parliamentary proceedings.

The ECtHR examined whether actions taken against Mr Szanyi violated 
his rights under the ECHR. Recognising the interference with Szanyi’s FoE 
in the fine and interpellation bans, the Court stressed the importance of 
maintaining order in Parliament in a proportionate and democratic way. 
Despite the Parliament’s authority to regulate speech, the Court found the 
disciplinary measures disproportionate and unnecessary in a democratic 
society, criticising the lack of transparency and procedural safeguards. The 
Court emphasised the significance of protecting minority rights and politi­
cal speech, even when controversial, concluding that the interference viola­
ted Article 10 ECHR. However, Mr Szanyi’s claim of discrimination based 
on his political opinions lacked sufficient evidence and was dismissed. As 
far as remedies were concerned, the Court ordered the reimbursement of 
the fine and awarded compensation for legal expenses, stating that the 
finding of a violation itself provided adequate satisfaction for the non-pecu­
niary damage the MP had suffered.

2.8. Baka versus Hungary (2016)24

After serving for seventeen years as a judge at the ECtHR and then over 
a year at the Budapest Court of Appeal, Mr Baka was elected President of 
the Supreme Court of Hungary for a six-year term starting 22 June 2009. 

23 Szanyi v Hungary, No. 35493/13, 8 November 2016.
24 Baka v Hungary, No. 20261/12, 23 June 2016.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

212

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


In this role, he had both managerial and judicial responsibilities, including 
presiding over deliberations resulting in uniformity decisions and guidance 
decisions, as well as leading the National Council of Justice. His tenure was 
marked by significant legislative reforms affecting the judiciary, in respect 
of which he expressed various professional opinions and concerns. Notably, 
he criticised bills and amendments to the retirement age of judges, high­
lighting constitutional issues and potential risks to judicial independence. 
Despite his efforts to influence legislative outcomes, Parliament proceeded 
with enacting controversial laws, leading to the termination of his mandate 
as President of the Supreme Court in January 2012, well before its expected 
end. Consequently, he lost certain benefits associated with his position. 
In addition, the legislation governing post-term benefits for outgoing presi­
dents of the Supreme Court was amended, affecting his entitlements.

After conducting a thorough international legal analysis on judges’ FoE, 
the Court deliberated on whether the termination of Mr Baka’s contract 
violated his FoE. Mr Baka contended that his premature dismissal resulted 
from his outspoken criticism of legislative measures affecting the judiciary. 
At the same time, the government argued that it was a result of structural 
reforms within the judiciary. The Court examined the evidence and found 
a clear connection between Mr Baka’s expressions and dismissal, dismis­
sing the government’s justifications. It scrutinised whether the interference 
was prescribed by law, pursued a legitimate aim, and was necessary in 
a democratic society. Expressing doubts about the legitimacy of the law 
invoked, the Court highlighted that the termination compromised judicial 
independence and lacked adequate safeguards against abuse. Some judges 
concurred with the majority’s decision, emphasising the importance of 
protecting judicial independence, while others dissented, questioning the 
assessment of legitimate aim and necessity in the interference.

2.9. Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) versus Hungary (2020)25

The case tackled the legality of a mobile application developed by the so-
called ‘joke party’26 Magyar Kétfarkú Kutya Párt (Hungarian Two-Tailed 
Dog Party, MKKP) during Hungary’s 2016 referendum, which centred on 

25 Magyar Kétfarkú Kutya Párt v Hungary, No. 201/17, 20 January 2020.
26 Péter Szegedi, ‘Viccpártok menni Európa – A Magyar Kétfarkú Kutya Párt és a Die 

PARTEI európai parlamenti választási eredményei’. Parlamenti Szemle, Vol. 6, Issue 4, 
2021, pp. 45–65.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

213

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


the EU’s proposal to relocate asylum seekers to Hungary amidst the migra­
tion crisis. The referendum triggered widespread concerns among opposi­
tion parties, who viewed it as potentially propagating disinformation and 
xenophobia. To contest the referendum, MKKP created an app called ‘Cast 
an Invalid Vote’, allowing users to share images of invalid ballot papers as 
a form of protest against what they perceived as an abuse of democratic 
processes. The Nemzeti Választási Bizottság (National Election Committee, 
NVB) swiftly condemned the app, arguing that it violated electoral laws 
and undermined the integrity of the voting process. The NVB’s decision 
was partly upheld by the HCC, which deemed the sharing of photos of 
invalid ballot papers contrary to the fundamental purpose of a ballot paper. 
Subsequently, the case reached the ECtHR, where the focus shifted to the 
legality of restricting MKKP’s FoE under Article 10 ECHR.

The ECtHR acknowledged the evolving role of digital media in poli­
tical discourse and emphasised the need for restrictions on FoE to be 
prescribed by law and foreseeable to citizens. It scrutinised the Hungarian 
authorities’ actions, particularly their reliance on vaguely articulated legal 
provisions, and concluded that the restriction on the MKKP’s app was not 
sufficiently foreseeable and, hence violated its FoE. Furthermore, the Court 
underscored the significance of protecting political pluralism and media 
use in democratic processes, especially during sensitive electoral periods. 
It recognised the app as a platform for political expression, akin to traditio­
nal media outlets, and highlighted the importance of safeguarding such 
platforms from arbitrary restrictions. Consequently, the ECtHR decided 
that the applicant’s rights under Article 10 had been violated. The ruling 
marked a significant precedent in regulating online communication during 
elections, emphasising the need for legal clarity and respect for fundamen­
tal rights in the digital sphere.

2.10. ATV Zrt. versus Hungary (2020)27

The dispute between the Budapest-based television channel ATV and the 
Hungarian government centred on ATV’s use of the term ‘far-right’ in a 
news program discussing a statement by a Jobbik party’s MP. Legal action 
ensued when the Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (National Media 
and Infocommunications Authority) deemed the term a value judgment 

27 ATV Zrt. v Hungary, No. 61178/14, 28 April 2020.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

214

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


rather than a factual statement. Despite ATV’s arguments, the Médiatanács 
(Media Council of the National Media and Infocommunications Authori­
ty), acting as a second-instance authority, upheld the decision, emphasising 
unbiased news reporting under the Hungarian Media Act. The Supreme 
Court of Hungary reinstated the Media Council’s ruling, imposing fines 
and legal costs on ATV, despite the ruling’s initial overturning by the Buda­
pest Administrative and Labour Court. Later the HCC dismissed ATV’s 
constitutional complaint.

In its decision the ECtHR concluded that the interference aimed to 
ensure balanced and unbiased news coverage, falling under the legitimate 
aim of protecting the rights of others. The pivotal question was whether 
the interference was necessary in a democratic society. As a premise, the 
ECtHR assessed whether the term ‘far-right’ used by ATV was a statement 
of fact or opinion, given the broad interpretation of ‘opinion’ under the 
national Media Act. Domestic courts differed in their interpretation of the 
term, leading to uncertainty about whether ATV could have foreseen the 
restriction. Despite various analyses by the courts, there was no consensus 
on whether the term constituted an opinion or a factual statement. Con­
sidering the lack of clarity in the legislation and the divergent approaches 
by domestic courts, the ECtHR found the interference disproportionate 
and not necessary in a democratic society. Therefore, it concluded that 
ATV’s right to FoE under Article 10 ECHR was violated.

2.11. Ikotity and Others versus Hungary (2023)28

As per the facts of the case, the applicants, MPs of the Hungarian Parlia­
ment representing the opposition party Lehet Más a Politika (Politics Can 
Be Different, LMP) were fined for displaying posters without permission 
concerning environmental degradation in certain parts of Budapest during 
a session. Despite their objections, both the Immunity Committee and 
the Parliament upheld the fines, citing a breach of parliamentary rules. 
The Immunity Committee argued that the posters were unnecessary for 
expressing views and constituted a deliberate violation of parliamentary 
regulations. The Parliament voted to uphold the sanctions without debate, 
resulting in a reduction of the applicants’ monthly salaries. The applicants 
lodged a complaint before the ECtHR after exhausting domestic remedies.

28 Ikotity and others v Hungary, No. 50012/17, 10 May 2023.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

215

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


The ECtHR evaluated the opposition MPs’ complaint concerning the re­
striction on their FoE during a parliamentary session. They examined whe­
ther the interference was lawful and necessary, considering the procedural 
safeguards and the legitimacy of the restrictions imposed. The ECtHR con­
cluded that the restrictions were justified to maintain parliamentary order, 
emphasising the importance of parliamentary debate while acknowledging 
the limited latitude states have in regulating such matters. Ultimately, the 
Court found no violation of Article 10 ECHR, affirming the legitimacy of 
the parliamentary sanctions imposed on the MPs. While acknowledging the 
interference, the ECtHR found that the restrictions to maintain parliamen­
tary order were proportionate. The Court examined procedural safeguards 
and necessity, concluding that the restrictions were justified to ensure the 
effectiveness of parliamentary proceedings. Therefore, the ECtHR ruled 
that there was no violation of Article 10 ECHR.

3. Cases Concerning Access to Information

3.1. Társaság a Szabadságjogokért versus Hungary (2009)29

Társaság a Szabadságjogokért (Hungarian Civil Liberties Union, TASZ) is a 
Hungarian NGO that sought access from the HCC to a petition submitted 
by a Member of Parliament regarding drug-related legislation. The HCC 
rejected TASZ’s request on the grounds that it could not be made accessible 
to third persons without the petitioner’s consent. The court of first instance 
dismissed TASZ’s action against the HCC on the grounds that the MP’s 
petition was not ‘data’ under the Hungarian Data Act of 1992. In the court 
of appeal, the first instance decision was upheld, as the court considered 
that the petition contained personal data of the MP and, therefore, the 
requested document could not be disclosed without his consent, even on 
the grounds of public interest.

In the proceedings before the ECtHR, TASZ argued that access to in­
formation and the dissemination of information are prerequisites of FoE, 
as it is not possible to form or maintain an informed opinion without 
knowledge of the relevant and accurate facts. TASZ stated that without the 
requested information, it could not take a position in a debate of public 

29 Társaság a Szabadságjogokért v Hungary, No. 37374/05, 14 April 2009.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

216

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


interest, and it also argued that its role in this respect is like that of the 
press.

In its judgment, the Court stated in principle that the function of the 
press includes the creation of forums for public debate, but this function is 
not limited to the media or professional journalists. Therefore, TASZ can 
also be considered a social watchdog. In support of this, the ECtHR used 
strong words when it noted that “authorities interfered in the preparatory 
stage of this process by creating an administrative obstacle. The Constitu­
tional Court’s monopoly of information thus amounted to a form of cen­
sorship.” In examining the three-part cumulative test, the Court found the 
prescribed by law and the legitimate aim to be well founded but turned to 
a broader interpretation of the concept of freedom to receive information. 
Referring to its earlier case law, it confirmed that the right to freedom 
to receive information basically prohibits a government from restricting a 
person from receiving information that others wish or may be willing to 
impart to him, and that in the present case, the MP had even held a press 
conference on his original petition. In addition, the Court observed that 
the applicant had finally sought information on the MP’s petition excluding 
his personal details. On this basis, the Court found a violation of Article 10 
ECHR.

3.2. Kenedi versus Hungary (2009)30

Mr Kenedi is a historian who has focused his research on Soviet-style state 
structures and the state security services of dictatorships. In September 
1998, he requested information from the Belügyminisztérium (Ministry of 
the Interior) on the operation of the Állambiztonsági Szolgálat (State Secu­
rity Service) in the 1960s. The Ministry refused to comply with the request 
in November 1998, claiming that the requested material had been classified 
for 50 years in October 1998 for state security reasons. The court of first 
instance upheld the historian’s claim, finding that the material requested 
was necessary for his scientific research. The Ministry wanted to appeal 
to the Supreme Court but was late in submitting its material. Thus, the 
appeal was rejected. The Ministry would then have given Mr Kenedi access 
if he signed a confidentiality agreement. The historian refused to do so. 

30 Kenedi v Hungary, No. 31475/05, 26 May 2009.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

217

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


Consequently, the Ministry continued trying to block the court’s decision, 
and Mr Kenedi was denied full access to the requested documents.

In his application to the ECtHR, Mr Kenedi invoked Article 6 ECHR 
and complained of the lengthy non-enforcement of the court judgment 
authorising his access to documents dating back to the 1960s. He also 
invoked Article 10 ECHR and the Court held that the complaint also fell 
to be examined under the said Article. The Court found that the stubborn 
reluctance of the Hungarian authorities prevented Mr Kenedi from having 
full access to the documents necessary for his research so that the first 
element of the three-part cumulative test, prescribed by law, could not be 
met since the authorities’ practice amounted to arbitrariness. The Court 
also observed that “access to original documentary sources for legitimate 
historical research was an essential element of the exercise of the applicant’s 
right to freedom of expression.”31 In addition, the procedure was excessively 
long, and it violated both Articles 6 and 10 ECHR.

3.3. Magyar Helsinki Bizottság versus Hungary (2016)32

The Magyar Helsinki Bizottság (Hungarian Helsinki Committee, MHB) is 
an NGO that requested the names of public defenders and the number 
of their annual assignments from 28 police departments to be used for a 
national survey. 17 of these departments provided the requested data, and 
in 7 of the remaining 10 cases, the data were provided after first instance 
court proceedings. In the remaining three cases, the police departments 
argued that the data could not be released because, firstly, they were not 
of public interest and, secondly, the public defenders were not members of 
any state, municipal or public body. The cases were eventually referred to 
the Supreme Court, which ruled in all three instances that the requested 
data could not be disclosed because they were not of public interest but the 
personal data of the public defenders.

Before the ECtHR, the Hungarian government argued that the right of 
access to data of public interest cannot be derived from the ECHR. The 
Court noted a perceptible evolution in favor of the recognition, under 
certain conditions, of a right to freedom of information as an inherent 
element of the freedom to receive and impart information enshrined in 

31 Cf. Társaság a Szabadságjogokért v Hungary, paras. 35–39.
32 Magyar Helsinki Bizottság v Hungary, No. 18030/11, 8 November 2016.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

218

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


Article 10 ECHR. Although the Court has previously held that it is difficult 
to derive from the ECHR a general right of access to administrative data 
and documents, a decision to refuse access to administrative documents 
which are readily available may constitute an interference with Article 10 
ECHR, in particular, where access to the information is instrumental for 
the individual’s exercise of their right to FoE.

In this context, the ECtHR also established a set of test-like criteria,33 

parts of which can be examined to determine whether there has been 
interference. The elements are: the purpose of the information request, the 
nature of the information sought, the role of the applicant and whether 
the information is ready and available. Of particular note is the ECtHR’s 
insistence that the social watchdog function can be exercised not only by 
the press and NGOs but also by academic researchers, authors of literature, 
bloggers and popular users of social media. In the light of this, although it 
found the conditions prescribed by law and legitimate aim to be fulfilled, 
the ECtHR held that the government had failed to demonstrate that the 
prohibition on the disclosure of data contributed to the protection of the 
personal data of the public defenders and was therefore not necessary in a 
democratic society.

3.4. Szurovecz versus Hungary (2019)34

Mr Szurovecz, a journalist from an online portal, approached the Debre­
ceni Befogadó Központ (Debrecen Reception Centre) of the Bevándorlási 
és Állampolgársági Hivatal (Office of Immigration and Nationality, BÁH) 
under the Ministry of Interior with a request to write a newspaper article 
on the situation of refugees, including interviews with them and, if they 
clearly agree, their photos. The BÁH rejected the request because it would 
violate the refugees’ privacy rights and endanger their safety. After exhaus­
ting national remedies, Mr Szurovecz turned to the ECtHR, complaining 
that the refusal to grant the permit – at the height of the refugee crisis – 
breached his right to FoE under Article 10 ECHR.

The ECtHR observed that Mr Szurovecz wanted to ascertain on the spot 
the inhuman and degrading situation revealed by other sources (such as the 

33 It is interesting that in their concurring opinion Judges Sicilianos and Raimondi 
stated that although it looked like ECtHR’s evolutive interpretation, it is not in reality 
a genuine innovation.

34 Szurovecz v Hungary, No. 15428/16, 8 October 2019.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

219

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


Hungarian Commissioner for Fundamental Rights), and the Court stated 
that the gathering of information is an essential part of the exercise of 
the profession of journalist, a protected sub-prerogative of press freedom. 
Moreover, unnecessary obstacles to exercising this right have a chilling 
effect on media professionals, preventing them from fulfilling their role as 
public watchdogs. The Court found that Hungary satisfied the first two 
elements of the three-part cumulative test, but the necessity part of the 
test of pressing social need was not fulfilled. In fact, at the time of the 
application, a large number of refugees were arriving in Hungary, and the 
government was campaigning in paid spots in the media that there was a 
severe refugee crisis in the country. In the Court’s view, in that situation, a 
newspaper article based on the journalist’s personal experience could have 
helped inform the public about a very vulnerable group, namely refugees 
who are not even familiar with local customs and language.

Although the ECtHR found that there is no common practice among 
ECHR State Parties regarding refugee centres and access for journalists, 
and a wider margin of appreciation could, therefore, be envisaged, in this 
particular case, the Court found that the local authorities had not suffici­
ently weighed up the importance of the public interest. In the ECtHR’s 
view, the refugees’ privacy is, of course, important, but the journalist had 
made it clear that he would only publish their photos and words with their 
written consent.

Moreover, the Court noted in principle that Hungary’s argument that 
Mr Szurovecz could have obtained the information from other sources 
(such as those published by the BÁH) was not acceptable since, on the 
one hand, personal investigation means a different perspective and, on the 
other hand, State Parties cannot decide for journalists on the technique 
they use to carry out their work. On this basis, the ECtHR ruled that the 
applicant’s right to receive and impart information envisaged in Article 10 
ECHR had been violated.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

220

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


4. Cases concerning Defamation

4.1. Karsai versus Hungary (2009)35

Mr Karsai is a historian and university professor who has written numerous 
articles on the role of the Hungarian authorities in the extermination of 
Jewish and Roma communities during World War II (especially under PM 
Pál Teleki between 1939 and 1941). In 2004, Mr Karsai published an article 
in a weekly newspaper in which he criticised the right-wing and extreme 
right-wing media for praising the former PM, which he called “cautious 
Jew-bashing”. The article referred several times to another historian, Mr 
Török, although the criticism was not explicitly directed at him. Mr Török 
brought an action against Mr Karsai for prejudicing his reputation. The 
Hungarian courts were not of the same opinion: the court of first instance 
dismissed the action, while the court of appeal and the Supreme Court 
found that, although the specific sentence did not name Mr Török, the 
article as a whole was capable of damaging his reputation.

The ECtHR found the first two elements of the three-part cumulative test 
to be satisfied by Hungary, but found the necessity part to be lacking the 
pressing social need criterion. The Court accepted the argument that the 
article in its entirety could apply to Mr Török but considered the main issue 
to be whether Mr Karsai’s article constituted a statement of fact or value 
judgment. This is to be decided by the national authorities and courts, 
which have a wide margin of appreciation, but in the event of a dispute, 
the ECtHR can have the ‘final say’. Although the ECtHR in the present 
proceedings considered that there were factual grounds for the allegation, 
as Mr Török had indeed taken an active role in publicly commenting the 
actions of the former PM, it nevertheless qualified Mr Karsai’s writing as a 
value judgement, as it did not refer to the other historian, but to his role as 
represented and voiced by him in the right-wing media.

The Court also observed that the article was part of a heated public 
debate in which the press should enjoy the highest level of protection. Fur­
thermore, the Court pointed out that Mr Török had written many articles 
on the subject, thereby voluntarily exposing himself to public criticism. The 
civil sanction (namely, the duty to retract in a matter which affects Mr 
Karsai’s professional credibility as a historian) imposed by the Hungarian 
courts can also have a chilling effect on the debate surrounding history in 

35 Karsai v Hungary, No. 5380/07, 1 December 2009.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

221

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


the country. On this basis, the Court found that applicant’s right to FoE 
had been violated.

4.2. Ungváry and Irodalom Kft. versus Hungary (2013)36

Mr Ungváry, a historian dealing with 20th century Hungarian history, 
published an article in 2007 on the relationship between state security 
and student movements in the 1980s. The article also presented Mr Kiss, 
who was a judge of the HCC at the time of the publication of the article. 
Mr Ungváry’s research suggests that Mr Kiss acted as a ‘hardliner’ against 
the student peace movement Dialogue and was an ‘official contact’ of state 
security.37 The magazine’s next issue included Mr Kiss’s position, who 
denied the allegations. A week later, Mr Ungváry reiterated what he had 
stated in the original article in a television interview and called Mr Kiss 
a ‘bastard’ and ‘main bastard’. Mr Kiss initiated both criminal and civil 
proceedings: the first one against Mr Ungváry, the second one against him 
and the newspaper, asking for their joint responsibility to be established. 
The court of first instance found in favour of Mr Kiss, claiming that Mr 
Ungváry and the newspaper had damaged his reputation and published 
untrue statements. The court of appeal, however, took the view that the al­
legations were value judgments, not statements of fact. The Supreme Court 
followed the position of the first instance court and held the historian and 
the newspaper jointly liable.38

At the beginning of its decision, the ECtHR noted the prominent role 
of the press in democratic societies but also stressed that the press must ‘re­
frain from pure sensationalism’. The Court concluded that the relevant 
article was mainly factual, although the judgment refers to the content 
of the article as constituting an opinion in several paragraphs, therefore, 
the wording of the judgment does not help clarify the legal qualification 

36 Ungváry and Irodalom Kft. v Hungary, No. 64520/10, 3 December 2013.
37 Mr Kiss was the deputy secretary of the Communist Party Committee of the city of 

Pécs between 1983 and 1988. In the article, Mr Kiss was not described as an official 
agent by Mr Ungváry.

38 It should be noted here that in the criminal proceedings, the courts of different levels 
also reached different decisions, but the Supreme Court eventually acquitted Mr 
Ungváry, i.e. “the final outcome of the proceedings differed fundamentally between 
the civil and criminal cases: on the basis of the same facts, Mr Ungváry was convicted 
in the former and acquitted in the latter.” András Koltay, ‘Ungváry Krisztián perei 
Magyarországon és Strasbourgban’, In Medias Res, Vol. 7, Issue 1, 2014, p. 135.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

222

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


of the article. The ruling is based on the fact that Mr Kiss is a public 
figure with a duty of tolerance, especially when a historian criticises his 
1980s’ role. In addition, the Court stated that Mr Kiss also used the press 
to publicise his own position. As a third concept, the Court considered 
the notion of official contact to be broad in scope and described it as a 
fact-related value judgment. In addition, the ECtHR also observed that 
some of the allegations exceeded the limits of journalism, scholarship and 
public debate. Considering the above, it is not easy to understand why the 
ECtHR nevertheless concluded that there had been a violation of Article 10 
ECHR.

By way of explanation, it should be mentioned that the Court considered 
it essential that Mr Kiss had indeed written reports (even if not addressed 
to the authority) and that he was also holding an elected public office at the 
time of the publication of the article. Moreover, according to the ECtHR, 
the Hungarian courts did not take sufficient account of the fact that the 
article did not deal solely with Mr Kiss’s role but also sought to present 
a broader context. The Court found that the fine imposed (namely, the 
duty to pay a considerable amount of money in damages and legal costs) 
could also have a chilling effect. In relation to the other applicant, namely 
the newspaper, the ECtHR found that since the archived material on Mr 
Kiss was only available to private individuals, the press had no means 
of verifying its content, which, moreover, was provided by a respected 
historian. For this reason, the Court held that Article 10 ECHR had been 
violated in respect of both applicants.

4.3. Uj versus Hungary (2011)39

Mr Uj, a Hungarian journalist, wrote an article about a world-famous Hun­
garian state-owned company’s wine claiming that “hundreds of thousands 
of Hungarians are proudly, even devoutly, drinking this shit; it is fed (wa­
tered) to the much-suffered people, and at least twice (tle: state-owned 
enterprise) paid for by them”. The company sued Mr Uj and the Hungarian 
courts convicted him for defamation and then for libel, with the Supreme 
Court also upholding the conviction. The reasoning behind the judgments 
was that characterising a wine as shit was unnecessarily insulting and 
infringed the company’s good reputation.

39 Uj v Hungary, No. 23954/10, 19 July 2011.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

223

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


The ECtHR, in its judgment, stated that what Mr Uj described is within 
the scope of FoE, even if it was exaggerated and provocative. The Court ob­
served that the company had the right to defend itself and its products from 
defamatory-like allegations, but there is a fundamental difference between 
the reputation and dignity of a person and the commercial reputation of a 
company: the latter has no moral dimension. The article, as a whole, was 
more about the problematic aspects of state ownership than the wine itself, 
and thus, it was of public interest. In light of the above, the Court decided 
that there was a breach of Article 10 ECHR.

5. Cases concerning Online Communication

5.1. Szima versus Hungary (2012)40

The applicant was a retired senior police officer who served as the chairperson 
of the Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete (Tettrekész Police Trade 
Union) at the time of the case and authored several articles on the Trade 
Union’s website, which fell under her editorial control. Her articles covered 
topics such as underpayment of police officers, allegations of nepotism and 
undue political influence within the police, as well as qualification concerns 
regarding senior police officers. Following the publication of these articles, 
she was found guilty of incitement to insubordination and was fined and 
demoted. The applicant submitted a complaint because the condemnation of 
certain statements she had published on the Internet violated her right to FoE, 
in particular, because she could not prove the truthfulness of the allegations 
challenged.

The  Court  noted  that  the  right  to  FoE  under  Article  10  ECHR  was 
guanarteed for everyone, including members of the armed forces. However, in 
analysing the proportionality of the punitive measures restricting the appli­
cant’s right to express critical opinions, the Court must examine the extent to 
which the right to FoE of a member of the police is restricted to prevent 
disorder within the police force, which is organised as a hierarchical body 
requiring discipline essential  to the performance of its duties.  Therefore, 
concerning the views expressed on the senior police officers’ management 
practices, the Court shared the view of the domestic courts and accepted that 
these allegations, even if they were predominantly value judgments, were 

40 Szima v Hungary, No. 29723/11, 09 October 2012.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

224

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


capable of causing disobedience by potentially discrediting the legitimacy of 
police action, in particular since the applicant had not provided any clear 
factual  basis  for  her  claims.  Given these considerations,  the punishment 
imposed on the applicant was deemed proportionate.

5.2. Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index Zrt. versus 
Hungary (2016)41

Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete (Association of Hungarian Content 
Providers, MTE) and Index Zrt. judgment by the ECtHR is a landmark case 
concerning the liability of a self-regulatory body of Internet content providers 
(MTE) and an Internet news portal (Index.hu) for vulgar and offensive online 
comments posted on their websites. At the time of the case, both MTE and 
Index.hu allowed users to leave comments on the publications published on 
their portals without any editing or moderation by the applicant. In that 
context, both applicants included in their General Terms and Conditions a 
clause providing that the content of the comments was the responsibility of the 
authors. In addition, the applicants operated a Notice and Take-Down System 
(NTDS) whereby anyone could report unlawful comments for removal.

MTE published an opinion article on its website regarding the unethical 
and misleading business conduct of a company. Users also commented on the 
article under pseudonyms. Index.hu wrote about the opinion as well, inclu­
ding the full article, to which users also reacted in the form of comments. The 
company concerned filed a complaint before the national courts, arguing that 
the opinion was falsely offensive and that the subsequent comments infringed 
on its right to reputation. As a result, the applicants removed the contested 
comments and argued that they were an intermediary service provider under 
Hungarian law and, therefore, they should not be held liable for the comments 
made by users. The national court partially upheld the claim, maintaining that 
the company’s right to reputation had been infringed, as the comments were 
offensive, defamatory and humiliating, and exceeded the acceptable limits of 
Article 10 ECHR. The court also rejected that the applicants were merely 
intermediaries and had an exclusive obligation to remove certain content in 
the event of a complaint since the comments constituted edited content and 
were the same as letters from readers, making the applicants legally liable for 
publishing the comments, even though they were subsequently removed.

41 Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete and Index.Hu Zrt v Hungary, No. 22947/13, 2 
May 2016.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

225

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


After the national proceedings, the Court held that the Hungarian courts 
had not struck an appropriate balance between the competing rights, as they 
accepted at face value that the comments were unlawful because they dama­
ged the reputation of the company. The Court highlighted that although the 
comments were offensive and vulgar, in the present case, they did not amount 
to clearly unlawful speech. Regarding the liability of the applicants, the Court 
held that the Hungarian courts had failed to carry out a proportionate analysis 
of the actual authors and the legal liability of the applicants. In the Court’s 
view, the fact that the applicants provide a platform for third parties with an 
NTDS to exercise their FoE by publishing comments constituted a specific 
journalistic activity and, in that context, it pointed to its existing practice 
whereby

“punishing journalists for promoting the dissemination of the opinions 
of others expressed in the context of an interview would seriously under­
mine the contribution of the press to public affairs and should not be 
envisaged without a particularly strong justification.”

5.3. Magyar Jeti Zrt. versus Hungary (2019)42

The applicant company (Magyar Jeti Zrt.) is the operator of a Hungarian news 
portal (444.hu), which challenged the national courts’ unnecessary restric­
tion of its FoE by finding it liable for posting a YouTube hyperlink providing 
access to defamatory content on its website. The video in question contained 
an interview with the head of the Roma minority municipality, who expressed 
his concerns about the situation of the Roma community after a group of 
football supporters had earlier made racist statements and threats against the 
local students of a school who were mainly of Roma origin. In describing the 
events, the leader described the football supporters as members of a right-
wing party, Jobbik. The interview was uploaded on YouTube by the media. 
The applicant company published an article about the incident on its website, 
including a YouTube video hyperlink. The political party Jobbik  initiated 
defamation proceedings for linking the description of football supporters 
with the party by using the term ‘Jobbik’.43 It claimed that the party’s right to 
reputation had been infringed by publishing a hyperlink to the YouTube 

42 Magyar Jeti Zrt. v Hungary, No. 11257/16, 3 March 2019.
43 In Hungarian Jobbik means ’Better than others’ and also ’Rightist’.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

226

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


video. The applicant company was found liable for disseminating defamatory 
statements in breach of the political party’s right to reputation.

The Court emphasised the vital role of hyperlinks in facilitating Internet 
functionality and distinguished their use from traditional publishing, high­
lighting that hyperlinks merely direct users to existing material rather than 
providing the content itself.  The Court outlined factors to be considered 
under Article 10 ECHR regarding whether hyperlinking could incur liability, 
stressing  the  need  for  individual  assessments  in  each  case.  It  criticised 
Hungarian domestic law for imposing strict liability for disseminating defa­
matory material, which hindered a meaningful evaluation of the applicant 
company’s right to FoE. The imposition of strict liability for hyperlink usage 
could impede the free flow of information online, discouraging authors and 
publishers  from utilising  such links  if  they  lack  control  over  the  linked 
content.

5.4. Index Zrt. versus Hungary (2023)44

In another case, Internet news portal Index Zrt. brought a claim to the Court 
challenging  a  decision  by  national  courts  to  order  the  company  to  pay 
compensation for the publication of a story told by a third party, which the 
courts found to be false and defamatory. The publication concerned was a 
story about the Hungarian President’s conduct during military service, part of 
a media initiative to counter a smear campaign. The applicant complained 
that the article concerned a public figure and a matter of public interest; thus, 
the order to pay compensation violated its right to FoE.

The Court disagreed with the national courts’ finding that FoE did not 
apply to the applicant company’s  conduct.  The domestic  courts  did not 
examine the whole article published by the applicant company but focused on 
a part of it  taken from its general context.  The Court reiterated that,  in 
proceedings such as the present case,  national courts are called upon to 
consider whether the context of the case, the public interest or the intention of 
the author of the article challenged justified the possible use of a dose of 
provocation or exaggeration. However, having regard to the reasons given by 
the national courts in their decisions, the Court considered that the national 
courts  unduly detached the contested statement from its  context  and its 
apparent purpose and failed to take into account in their assessment any 

44 Index.hu Zrt. v Hungary, No. 77940/17, 7 September 2023.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

227

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


contribution which the article might have made to the debate on a matter of 
public interest since the information in question was not entirely free of 
political significance and was likely to arouse public interest in the way in 
which the President approached and carried out his duties. As regards the 
accuracy of the information and how it was obtained, the Court stressed that 
the  applicant  company was  bound by ‘duties  and responsibilities’  under 
Article 10 and, therefore, had to act in good faith to provide accurate and 
reliable information in accordance with journalistic ethics. The Court there­
fore considered that imposing objective liability on the applicant company for 
the reproduction of statements made by third parties, irrespective of whether 
the author or publisher acted in good or bad faith and by the duties and 
obligations of journalists, was difficult to reconcile with existing case law. 
Finally, the Court concluded that the national courts had applied standards 
inconsistent with the Court’s practice, and found a violation of Article 10 
ECHR.

6. Cases concerning Other Aspects of FoE

6.1. Csánics versus Hungary (2009)45

The applicant worked as a trade union leader and had regular disputes with 
the managing director of the company that employed him. In the context of a 
planned acquisition of a company, the company’s employees called on the 
trade union to protest by organising a demonstration in front of the Parlia­
ment  building.  The applicant,  as  the  leader  of  the  trade  union,  made a 
statement to a newspaper,  following which the managing director of the 
company brought an action against the applicant for defamation of character 
and asked the court to prohibit the applicant from further infringement and to 
order him to make reparation for the facts complained of. The national courts 
finally found that there had been an infringement of reputation, ordering the 
applicant  to  publish  a  rectification  and  pay  the  proceedings’  costs.  The 
applicant submitted the case to the Court, claiming that the decisions of the 
domestic authorities had infringed his right to FoE under Article 10 ECHR.

In its examination, the Court held that the case consisted of two related 
statements, the first of which was a general assessment, while the second was 
a statement of fact. The Court pointed out that, as regards the statement of 

45 Csánics v Hungary, No. 12188/06, 20 January 2009.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

228

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


facts, the applicant should have been allowed to substantiate his allegation 
since well-founded and factual allegations may be published, irrespective of 
their tone and their offensive nature towards another person. The Court also 
stressed that, given the large number of employees and the expression of an 
opinion concerning a matter  of  public  interest  there was little  scope for 
restricting it. Since the tone of such collective labour disputes is generally 
heated and they are  in  the  employees’  interests,  the  statements  must  be 
afforded a  high level  of  protection.  Consequently,  the  Court  found that 
Hungary infringed Article 10 ECHR.

6.2. Tatár and Fáber versus Hungary (2012)46

In the Tatár and Fáber case, the interference with FoE was related to an ‘illegal 
assembly’.  In  the  context  of  an  event  that  the  applicants  described  as 
a ‘political performance’, they put dirty clothes on a rope attached to the 
cordons around the Hungarian Parliament. According to the applicants, the 
symbolic meaning of this expression of opinion was to show ‘the nation’s dirty 
laundry’. The applicants spent thirteen minutes on the site. During that time, 
they answered several questions addressed to them by journalists present. The 
applicants explained that the ‘performance’ was intended to be a provocative 
event and was therefore not announced to the police in advance and that the 
preparation of  the event was also carried out  in secret,  with only a  few 
journalists invited and no other protesters participating. After the event, the 
applicants left the site voluntarily. Later, one of the police departments in 
Budapest imposed a fine of 205 euros each on the applicants for the offence of 
abusing the right to assembly, as it  considered that the event constituted 
an ‘assembly’ which should have been reported to the authorities three days 
earlier. During the national court proceedings, it was established that the 
event had been publicly announced and, therefore, constituted an ‘assembly’ 
under the Hungarian Assembly Act. Thus, the applicants should have been 
aware of the obligation to notify the authorities.

The Court pointed out that the rights of assembly guaranteed by Article 11 
ECHR are specific to the rights guaranteed by Article 10 ECHR because the 
gathering of people in public places may raise certain public policy issues. 
However, the Court pointed out that the mere fact that an expression of 
opinion takes place in a public space does not necessarily render such an event 

46 Tatár and Fáber v Hungary, Nos. 26005/08 and 26160/08, 12 September 2012.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

229

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


an assembly. In this context, the Court notes that there are several definitions 
of assembly in different national legal systems. Given that, even though the 
event was announced on the Internet, there was no deliberate gathering of 
participants and that there is no evidence that the purpose of the announce­
ment was to invite not only journalists but also other participants, the Court 
held that the purpose of the ‘political performance’ in question was to convey 
a message through the media and not to gather people directly. This, more­
over, would have been practically impossible during the thirteen minutes of 
the performance. According to the Court, the approach taken by the national 
authorities to the concept of assembly is not consistent with the justification 
for the reporting obligation, since the application of the rule not only to 
assemblies but also to expressions of opinion would create a prior restriction 
incompatible with the free expression of ideas. This could undermine the right 
protected under Article 10 ECHR.

6.3. Matúz versus Hungary (2014)47

In the Matúz case, the Court examined the limits regarding the duty of loyalty 
of  journalists  working  for  state  or  public  television  companies  and  the 
restrictions that can be imposed on their access to public affairs. The applicant 
was  a  television  journalist  employed  by  the  public  service  broadcasting 
company (Magyar Televízió Zrt.) and the head of the company’s trade union. 
He worked as editor and presenter of a periodical and cultural programme, 
which concerned interviews with various figures of cultural life. Concerning 
his activities, the applicant was under a duty of professional secrecy and could 
not disclose any information which came to his knowledge in the context of his 
employment. Following the appointment of the new Director of Culture, the 
applicant alleged that the new Director had cut out parts of the programme, 
which constituted censorship.

Shortly afterwards, the applicant published a book containing parts and 
letters of recorded interviews, which he claimed that according to the instruc­
tions of  the new cultural  director had not been included in the cultural 
programme. In the introduction to the book, the applicant stated that the book 
described the censorship system in state television. Following the publication 
of the book, the applicant was dismissed because he had breached the non-
disclosure clause in his employment contract by publishing the book. In the 

47 Matúz v Hungary, No. 73571/10, 21 October 2014.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

230

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


court hearing, the applicant argued against his dismissal, claiming that he had 
received the internal correspondence in his capacity as the head of the trade 
union to take action against the alleged censorship. However, the national 
court ruled that the applicant was not exempt from the duty of loyalty because 
of his position as a trade union leader. The applicant submitted to the Court 
that the dismissal of his publication had infringed his right to FoE. As a 
journalist and leader of the national television company’s trade union, he had 
the right and the duty to inform the public of the alleged censorship within the 
company. The Court applied the test it had developed in its practice, which is 
used in cases where the restriction on FoE arises from the obligation of 
professional confidentiality concerning the employer’s right to exercise con­
trol over its employees. Applying the test, the Court considered the following 
criteria: (i) public interest involved in the disclosed information; (ii) authen­
ticity of the information disclosed; (iii) the damage, if any, suffered by the 
authority as a result of the disclosure in question; (iv) the motive behind the 
actions  of  the  reporting  employee;  (v)  whether,  in  the  light  of  duty  of 
discretion owed by an employee toward his or her employer, the information 
was made public as a last resort, following disclosure to a superior or other 
competent body; and (vi) severity of the sanction imposed. As a result of its 
examination, the Court highlighted the importance of the right to FoE on 
matters  of  general  interest:  the  applicant’s  professional  obligations  and 
responsibilities as a journalist on the one hand, and the duties and responsi­
bilities of employees towards their employers on the other. Having weighed 
the different interests involved in the case, the Court concluded that the 
dismissal of the applicant was in breach of the ECHR.

6.4. Kincses versus Hungary (2015)48

The applicant submitted to the Court that his right to FoE had been infringed 
as he had been fined for criticising a judge while acting as a legal representative 
in one of  his  cases.  In the case concerned,  the applicant,  representing a 
hunting association, appealed to the national court requesting the court to 
open proceedings to examine the competence of the judge hearing the case at 
first instance. The court forwarded the request to the Békés Megyei Ügyvédi 
Kamara (Békés County Bar Association), which initiated disciplinary pro­
ceedings against the applicant based on his submission. The Szegedi Ügyvédi 

48 Kincses v Hungary, No. 66232/10, 27 January 2015.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

231

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


Kamara Fegyelmi Bizottsága (Szeged Bar Association Disciplinary Commit­
tee) subsequently imposed a fine of 770 euros on the applicant for a serious 
breach of discipline, considering that the tone and wording of the submission 
were unacceptable and prejudicial to the reputation of the Bar.

The Court first  pointed out that Article 10 ECHR applies not only to 
information and ideas favourably received or not considered offensive or 
indifferent but also to information and ideas that are offensive, shocking or 
disturbing. It further stressed that FoE also protects not only the content of the 
ideas and information expressed but also the form in which they are commu­
nicated. However, in its examination of the necessity of the interference, the 
Court  underlined that  the expression ‘authority of  the court’  implies,  in 
particular, the view that the court is the appropriate forum, as accepted by the 
public, for the establishment of legal rights and obligations and the settlement 
of disputes in this respect. Moreover, the public has respect and confidence in 
the ability of the court to fulfil this function, and the work of the court, which 
guarantees justice and plays a fundamental role in the rule of law. It therefore, 
needs to enjoy public trust and be protected from unjustified attacks. The 
Court indicated that a clear distinction must be drawn between criticism and 
insult and that, therefore, if the sole purpose of the expression of an opinion is 
to insult the court or the members of that court, the appropriate sanction does 
not, in principle, constitute a violation of Article 10 ECHR. In the present case, 
the Court held that, although a legal professional is necessarily entitled to 
express an opinion on the administration of justice, his criticism cannot go 
beyond certain limits. Accordingly, the Court concluded that there was no 
infringement of FoE.

6.5. Herbai versus Hungary (2020)49

The Herbai  case is  particularly notable for the fact  that,  contrary to the 
majority position of the Second Instance Court and the HCC, the Court ruled 
that FoE does not only apply to public issues in the strict sense. The applicant 
at the time of the case was a bank employee who had started a blog on a subject 
related to his work activity. The bank dismissed him on the grounds of loss of 
confidence and the employer’s legitimate interest. The applicant challenged 
the termination before the national courts, which ultimately dismissed the 
claim on the basis that the overlap between the subject matter of the blog and 

49 Herbai v Hungary, No. 11608/15, 5 February 2020.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

232

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


the applicant’s professional activities suggested that the employee intended to 
share information on the blog relating to his  professional  activities.  The 
applicant lodged a constitutional complaint against the decision, arguing that 
the professional blog and the articles published on it fall within the scope of 
the protection of the fundamental right to FoE and information, which the 
courts failed to consider.

The Court emphasised that the employment relationship cannot be exclu­
ded from the scope of Article 10 and that the State must, therefore, guarantee 
certain rights  linked to  FoE in the context  of  employment  relationships 
between private parties. The practice of the Court recognises the importance 
of the principle of mutual trust and confidence in the employment relation­
ship; however, it cannot imply unconditional and absolute loyalty. Further­
more, the Court stressed that national courts should balance the conflicting 
interests  of  the  applicant  and  the  employer,  which  was  not  adequately 
performed in the case at hand. Accordingly, the Court held that the State had 
failed to fulfil its obligation to protect rights in relations between private 
parties under Article 10, in breach of the ECHR.

6.6. Mándli and Others versus Hungary (2020)50

The applicants were journalists of various online news portals (including 
Index.hu, 24.hu, nol.hu and hvg.hu) who received accreditation from the 
Magyar Országgyűlés Sajtóirodája (Hungarian Parliament’s Press Office) to 
report on one of the sessions. Although the applicants had been informed of 
the rules governing the reporting of events in the Parliament, they made 
recordings in an unauthorised manner and location, which were published on 
the news portals. Following the incident, the accreditation of the applicants 
was suspended, and the editors-in-chief of the relevant media outlets were 
informed of the decision, stating that the journalists had continued to record 
despite repeated warnings from the press office, resulting in the suspension of 
their access for violation of the rules.

The Court stressed that suspending the applicants’ accreditation to enter 
the Parliament building for almost five months had adverse consequences, as 
it prevented them from obtaining first-hand and direct information on the 
work of the Parliament and the events taking place in the building based on 
their personal experience. These were essential aspects of the applicants’ 

50 Mándli and others v Hungary, No. 63164/16, 12 October 2020.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

233

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


duties as journalists.  The Court also emphasised that the reason for the 
sanction was not the disclosure of information on matters of a political nature 
but the place and manner in which it was obtained. As regards the method of 
imposing the sanction, the Court pointed out that the assessment of proce­
dural safeguards must be adapted to the parliamentary context, bearing in 
mind the generally recognised principles of parliamentary autonomy and the 
separation of powers. Nevertheless, the Court concluded that the sanction 
imposed by the Parliament’s bodies infringed the applicants’ rights to FoE for 
lack of adequate procedural safeguards.

7. Comparison of Cases

The present article proposes different aspects to consider when comparing the 
Hungarian FoE cases and their assessment. First, it can be argued that there 
are systemic legal  issues and challenges regarding the interpretation and 
safeguarding of rights enshrined in Article 10 ECHR when it comes to cases 
involving Hungary. 

 

 
Figure 1: Composition of cases concerning Article 10 and Hungary 

Source: own editing 
 
 
 

11

4
3

4

6

Political speech Access to
information

Defamation Online
communication

Misc.
0

2

4

6

8

10

12

Types of FoE-related cases involving Hungary
before the ECtHR 

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

234

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


Our analysis indicates that challenges related to FoE and communication are 
not limited to specific domains51 but permeate various aspects of societal 
interaction, ranging from political speech to whistleblowing.52  As for the 
former  category,  the  ECtHR’s  case  law  has  consistently  emphasised  the 
importance of freedom of public and political debate, highlighting the critical 
role  of  FoE  in  a  democratic  society.53  Acknowledging  broader  limits  of 
acceptable criticism, issues related to public debate and forms of political 
expression,54  while laying down narrow limitations on denying access to 
information,55 the Court’s precedent system seems comprehensive and con­
sistent. It asserts that in a democratic system, government actions must be 
subject to scrutiny not only by legislative and judicial authorities but also by 
the media56 and public opinion.57 Subsequently, it can be concluded that the 
abovementioned principles and judgments underscore the Court’s commit­
ment  to  upholding FoE as  a  fundamental  pillar  of  democracy,  ensuring 
accountability and transparency in governance.

Nonetheless, the consistent presence of violations across multiple catego­
ries suggests a systemic issue rather than isolated incidents in cases involving 
Hungary as the respondent.

51 János Tamás Papp, ‘Recontextualizing the Role of Social Media in the Formation of Filter 
Bubbles’ Hungarian Yearbook of International Law and European Law, Vol. 11, 2023, pp. 
136–150.

52 Gergely Ferenc Lendvai et al., ‘Whistleblowing as a Form of Expression: Comprehensive 
Overview of the Concept of Whistleblowing and Its Freedom of Expression Aspects, 
with Particular Reference to the Case Law of the European Court of Human Rights’, 
Juridical Tribune, Vol. 14, Issue 2, 2024, pp. 210–226.

53 Dirk  Voorhoof  & Hannes  Cannie,  ‘Freedom of  Expression  and  Information  in  a 
Democratic Society. The Added but Fragile Value of the European Convention on 
Human Rights’, International Communication Gazette, Vol. 72, Issue 4, 2010, pp. 413–
414.

54 Gergely Ferenc Lendvai et al., ‘A politikai kampány láthatáron lévő uniós szabályozása’, 
Európai Jog, Vol. 24, Issue 3, 2024, pp. 1- 9.

55 Wouter Hins & Dirk Voorhoof, Access to State-Held Information as a Fundamental Right 
under the European Convention on Human Rights’,  European Constitutional Law 
Review, Vol. 3, Issue 1, 2007, pp. 117–126.

56 Gergely  Gosztonyi  et  al.,  ‘Hungarian  Digital  Media  Cases  Before  Supranational 
European Courts’, Hungarian Yearbook of International Law and European Law, Vol. 11, 
Issue 1, 2023, pp. 295–317.

57 Voorhoof & Cannie 2010, p. 413.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

235

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


 
 

 
Figure 2: Analytical statistics of the cases per categories 

Source: own editing 
 

0

2

4

6

8

10

12

Political
speech
(n=11)

Access to
information

(n=4)

Defamation
(n=3)

Online
communicat

ion (n=4)

Miscellaneo
us (n=6)

Not addressed directly 1
No violation 2 1 1
Violation 8 4 3 3 5

Decisions in FoE-related cases involving Hungary
before the ECtHR

Violation No violation Not addressed directly

Out of twenty-eight FoE cases since Hungary’s accession to the EU in 2004, 
only in four cases did the Court find no violation of Article 10 ECHR, leaving 
a margin of circa 86 % that when Hungary acts as respondent in such cases, a 
violation will be found. Such a high rate is staggering, even more so in the 
context of access to information and defamation, where, in all cases, Hungary 
was found violating the rights guaranteed under Article 10 ECHR.

On another critical note, as seen from the above comprehensive presenta­
tion of cases, in most cases, the last part of the three-part cumulative test, 
namely, necessity, was scrutinised by the ECtHR. Though arguments can be 
made that the necessity segment of the three-part cumulative test can be 
improved,58 the statistics envisage a troubling judicial pattern where appli­
cants consistently face incorrect interpretation of laws and must wait multiple 
years for justice to be served when their FoE is in question.59 The above pattern 
is  even more alarming in cases  related to political  speech and access  to 

58 Janneke Gerards, ‘How to improve the necessity test of the European Court of Human 
Rights’, International Journal of Constitutional Law, Vol. 11, Issue 2, 2013, pp. 473–488. 
https://doi.org/10.1093/icon/mot004

59 Maria  Filatova,  Reasonable  Time  of  Proceedings:  Compilation  of  Case-law  of  the 
European Court of Human Rights, Council of Europe Publishing, Strasbourg, 2021.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

236

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.1093/icon/mot004
https://doi.org/10.1093/icon/mot004
https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


information, categories where there is strong intersectionality with public 
issues, yet in both categories, the domestic courts apparently decide incor­
rectly on the issues presented. Especially in the case of the right to access to 
information, a novel pattern can be discerned where public bodies exercising 
their “censorial power of an information monopoly”60 hinder the free flow of 
information, raising questions on the efficacy of the regulation on information 
gathering and the possible emergence of a chilling effect in the fields of 
journalism, legislation and historical research.

Lastly, it is worth emphasizing a rather technical perspective, namely, the 
costs of the continuous violation of Article 10 ECHR.

 

 
 

 
Figure 3: A detailed overview of the total amounts to be paid in euros without considering 

simple interest rates 
Source: own editing 

 
 

133615

27715 30490
15366,43

32815

Aggregated damages and costs (EUR) in FoE-related 
cases involving Hungary before the ECtHR

As illustrated by the figure above, the Court held that significant amounts 
are to be paid to the applicant in the majority of violation decisions. In 
total, Hungary was judged to pay 240,001.43 euros in 24 cases; however, it 
is to be underlined that the Baka judgment is an outlier in the statistics, 
as it involved an imposition of 100,000 euros in costs and damages alone. 
Nonetheless, from the above analysis, if one wishes to challenge the Hunga­
rian domestic courts’ decision concerning their FoE or right to access to 
information, one has an approximate 86 % success rate in doing so, and the 

60 Dirk Voorhoof, ‘European Court of Human Rights: Case of TASZ v. Hungary’, IRIS, Vol. 
7, Issue 1, 2009, p. 1.

A Comparative Analysis of the Hungarian Freedom of Expression Cases

237

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb


process may result in around 8,125 euros on average in damages and costs 
to be paid by the government.61

8. Conclusion

Cases involving Hungary on issues regarding Article 10 ECHR had a signi­
ficant effect in developing FoE case law. In the context of political speech, 
for instance, the facts of the Fáber, Vajnai and Fratanoló cases present high 
similarity as they all concern speech through symbols. The ECtHR also 
made efforts to develop and refine the interpretation of offensive symbols, 
resulting in a situation that no such cases had been presented before the 
ECtHR for over a decade now. After the Delfi case,62 the MTE and Index.hu 
case also gave a clearer explanation on intermediary liability.63

On analysing the three-part cumulative test, it seems that “among the 
criteria used to protect Article 10 ECHR, the lack of a pressing social 
need in a democratic society is the most common reason for a violation,”64 

the first two parts (prescribed by law and legitimate aim) provided less 
frequent grounds for decisions against Hungary. Moreover, the ECtHR also 
designated numerous cases as ‘key cases’65 such as the Karácsony and others 
case or the Magyar Helsinki Bizottság case, where substantial theoretical 
developments of the interpretation of Article 10 were made by the Court, 
creating a more interconnected, thorough and from a scholarly standpoint, 
comprehensive guidance to understand and analyse cases at hand.

Considering all Hungarian Article 10 ECHR FoE cases, it seems clear 
that despite the fact that in the vast majority of the cases there was a breach 
of Article 10 ECHR, they have still significantly contributed to the ECtHR 
clarifying its position more accurately, as they have covered a wide range of 
aspects of FoE.

61 %political speech=14846,11; %access to information=6928,75; %defamation=7622,5; %access to informa­
tion=5122,143; %misc.=6563.

62 Delfi AS v Estonia, No. 64569/09, 16 June 2015.
63 Gergely Gosztonyi, Censorship from Plato to Social Media. The Complexity of Social 

Media’s Content Regulation and Moderation Practices, Springer Nature Switzerland 
AG, Cham, 2013, p. 126.

64 Judit Bayer, ‘Az Emberi Jogok Európai Bíróságának 10. cikkel kapcsolatos joggyakor­
latának egyes súlypontjai’. Állam- és Jogtudomány, Vol. 58, Issue 4, 2017, p. 128.

65 Cf. at www.echr.coe.int/selection-of-key-cases.

Gergely Gosztonyi – Daniella Huszár – Gergely Ferenc Lendvai 

238

https://doi.org/10.5771/9783748946526-203, am 26.10.2024, 10:01:22
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://www.echr.coe.int/selection-of-key-cases
https://www.echr.coe.int/selection-of-key-cases
https://doi.org/10.5771/9783748946526-203
https://www.nomos-elibrary.de/agb

