
The Protection of Public Debates and the Standards of 
Responsible Journalism 
The Case of Index.hu versus Hungary

Helga Kovács – András Koltay*

Abstract
Index.hu versus Hungary is a case which touches upon the issues of the protection of reputation, 
freedom of expression and of the media, and the ethical obligations of the press. These issues 
have been a long-standing concern of the ECtHR, and the Court has accordingly handed down a 
considerable number of decisions on the subject, but the case law is still not sufficiently clear and 
nuanced on all the details involved. The article presents the judgment itself, it then turns to the 
analysis of the relevant case law of the ECtHR, providing also an in-depth critique of the Index.hu 
versus Hungary decision.
 
Keywords: freedom of expression, media freedom, right to reputation, media ethics, responsible 
journalism

1. Introduction 525
2. The Judgment 526
3. The Relevant Case Law of the ECtHR 533

3.1. Assessment of ‘Necessary Interference’ in the Case Law of the ECtHR 533
3.2. Protection of Untrue Statements of Fact 536
3.3. Public Visibility and Past Behaviour of the Public Figure Concerned 543

4. A Critique of the ECtHR’s Judgment 546
4.1. Assessment of the Link to a Case of Public Interest 546
4.2. Assessment of Defamatory (Untrue) Facts 552
4.3. Assessing the Ethical Responsibilities of the Press 553
4.4. Conclusions 555

1. Introduction

The limits of media freedom and the standards of responsible journalism 
have long been of concern to European legal systems, and naturally to the 
ECtHR. Relatively few ‘Hungarian cases’ revolving around these issues were 

* Helga Kovács: presiding judge, Budapest-Capital Regional Court of Appeal, Bu­
dapest; Ph.D. student, Pázmány Péter Catholic University, Budapest, helga.m.kova­
cs@gmail.com.
András Koltay: research professor, Ludovika University of Public Service, Budapest; 
professor of law, Pázmány Péter Catholic University, Budapest, koltay.andras@jak.pp­
ke.hu.

525

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


brought before the Strasbourg body. This indirectly points to soundness 
of the legal system and the high level of protection afforded to media 
freedom. However, the ECtHR recently ruled in Index.hu versus Hungary,1 
a case which fundamentally touches upon the issues of the protection of 
reputation, freedom of expression (FoE) and of the media, and the ethical 
obligations of the press. In Section 2, we present the judgment itself, in 
Section 3, we analyse the relevant case law of the ECtHR, and in Section 4, 
we give a critique of the decision.

2. The Judgment

In November 2014, Hungary witnessed a series of anti-government pro­
tests, followed by reports from a television news channel highlighting past 
wrongdoings of the protest organizers and spokespersons to discredit them. 
In response, a journalist at the blog Kettős Mérce initiated a ‘solidarity 
initiative’ to express support for the activists. This initiative encouraged 
people to share their minor infractions on social media using a hashtag 
related to the television channel.2 Several media outlets covered this action. 
On 1 December 2014, the news portal Index.hu published an article titled “I 
was in jail with János Áder”,3 discussing the solidarity initiative, and sum­
marized a post shared on Facebook by A.V., a former editor-in-chief of 
Magyar Narancs, a political weekly. In the post, A.V. recounted that Áder, 
President of Hungary between 2012 and 2022 and he were in the same 
military prison at a certain point of their compulsory military service 
as young adults. According to rumours circulating at the time, allegedly, 
Áder, having been drunk, fired his weapon at random. A.V. admitted that 
he could not remember the events well, but affirmed that this must have 
happened during the time of the football World Cup in Argentina.4

Following the publication of the article, Index.hu appended a comment 
emphasizing that A.V. himself expressed uncertainty about whether Áder 
had fired his weapon at random, suggesting that the story might be fabrica­

1 Index.hu Zrt. v Hungary, No. 77940/17, 19 February 2024.
2 Id. paras. 5–6.
3 Cf. Szabolcs Panyi, ‘Mi egy börtönkapcsolat vagyunk Áder Jánossal’, Index.hu, 1 De­

cember 2014, at https://index.hu/belfold/2014/12/01/mi_egy_bortonkapcsolat_vagyunk
_ader_janossal.

4 Index.hu v Hungary, para. 7.

Helga Kovács – András Koltay

526

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://index.hu/belfold/2014/12/01/mi_egy_bortonkapcsolat_vagyunk_ader_janossal
https://index.hu/belfold/2014/12/01/mi_egy_bortonkapcsolat_vagyunk_ader_janossal
https://index.hu/belfold/2014/12/01/mi_egy_bortonkapcsolat_vagyunk_ader_janossal
https://index.hu/belfold/2014/12/01/mi_egy_bortonkapcsolat_vagyunk_ader_janossal
https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


ted, as such an act would constitute a serious military offence. Index.hu’s 
comments also underlined that they had contacted the Office of the Presi­
dent for comment and would update the article upon receiving a reply.5 
Shortly after the article’s publication, the Office of the President released a 
statement confirming that Áder had indeed been placed in military detenti­
on twice during his compulsory military service, one of which occurred 
during the World Cup. However, the statement clarified that the reason 
for his detention was not the firing of his weapon while intoxicated, but 
rather falling asleep on guard duty in the early hours of the morning while 
covertly watching a football match.6 On the same day, Index.hu published 
a separate article summarizing A.V.’s story and quoting the Office of the 
President’s denial of the allegations. The latter half of the article focused 
on the online initiative launched in response to the ‘character assassination’ 
of the protest organizers by various media outlets.7 Subsequently, on 16 
January 2015, Áder filed a civil action with the Budapest High Court against 
A.V. and Index.hu, alleging the spreading of false statements, and the in­
fringement of his reputation.8 The Court dismissed Áder’s action against 
Index.hu on 20 February 2015, primarily on the basis that the company 
had adhered to journalistic standards. However, A.V. was ordered to pay 
compensation.9 The judgment was appealed.

The Budapest-Capital Regional Court of Appeal reversed the initial judg­
ment regarding Index.hu and ruled in favour of Áder.10 It determined that 
the contested statements did not concern a matter of public interest, and 
were not linked to the media campaign, as Áder was not involved in either 
the protests, or the preceding governmental actions. Consequently, there 
was no need to balance Index.hu’s right to FoE against Áder’s right to 
reputation. As a result, the statement was deemed injurious to Áder, and 
Index.hu had failed to verify the accuracy thereof. The Court of Appeal 
ordered Index.hu to pay 600,000 Hungarian forints (approx. €1,500 at the 
applicable exchange rate at the time of the decision) to Áder.11 Index.hu filed 
a petition for review before the Kúria (Curia of Hungary).

5 Id. para. 8.
6 Id. para. 9.
7 Id. para. 10.
8 Id. para. 11.
9 Id.

10 Id. para. 12.
11 Id.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

527

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


On 7 September 2016, the Kúria (the supreme court of Hungary) rejected 
Index.hu’s petition, and upheld the second-instance court’s finding that the 
publication in question did not involve a discussion of public interest since 
it did not pertain to Áder’s exercise of public power but rather spread un­
true statements not protected by FoE.12 Applying the principle of objective 
liability, the Kúria held Index.hu responsible for circulating the Facebook 
post in question to the broader public.13 Whether the company acted in 
good or bad faith was deemed relevant only for calculating damages. Howe­
ver, the Kúria reduced the damages payable to Áder to 50,000 Hungarian 
forints (approx. €125 at the applicable exchange rate at the time of the 
decision), considering factors such as the company’s expression of doubt 
regarding the statements, presentation of their context, and subsequent pu­
blication of Áder’s response. Moreover, the Kúria noted that its readership 
could discern such ‘soldiers’ tales’ without attaching significance to them. 
It concluded that no serious harm had been inflicted on Áder, and his 
public perception remained unchanged the publication notwithstanding.14 
Subsequently, Index.hu filed a constitutional complaint, arguing that the 
publication concerned a matter of public interest, namely the conduct of 
the President of Hungary during his military service. However, on 23 May 
2017, the Constitutional Court deemed the complaint inadmissible, stating 
that the applicant had merely contested the courts’ factual assessment, 
which fell outside the scope of review by the Constitutional Court.15 In­
dex.hu referred the case to the ECtHR, raising a complaint asserting that 
the requirement imposed by the domestic courts to compensate Áder for 
non-pecuniary damage constituted a violation of its right to FoE enshrined 
in Article 10 ECHR. The ECtHR declared the submission admissible.16

The applicant contended that Áder, as a former President of Hungary 
and a ruling party member, was a public figure and, therefore, a legitimate 
subject of criticism. They argued that the publication in question pertained 
to matters of public interest, specifically referencing a media campaign and 
the President’s conduct during his military service, thus falling under the 
protection afforded to political speech.17 Additionally, they asserted that 

12 Id. para. 13.
13 Id.
14 Id.
15 Id. para. 14.
16 Id. paras. 16–17.
17 Id. para. 18.

Helga Kovács – András Koltay

528

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


their actions were in accordance with journalistic ethical standards, as they 
had sought comment from the Office of the President, and published the 
reply in full. The article presented all relevant circumstances, including 
the political and societal context, and expressed scepticism regarding the 
truthfulness of the story.18 Furthermore, the applicant contended that app­
lying the rule of objective liability, which holds media outlets responsible 
for statements originating from third parties, was inconsistent with ECtHR 
jurisprudence under Article 10.19

The government argued that the domestic courts had provided adequate 
and pertinent justifications to warrant the interference with Index.hu’s right 
to FoE.20 It contended that the statements in question did not involve a 
matter of public interest as they were not related to the public actions or 
behaviour of the President.21 Instead, the publication of these statements 
amounted to the spreading of false information and a violation of the 
personality rights of a public figure. The government asserted that using 
offensive or hurtful statements to demean others did not constitute an exer­
cise of FoE.22 Similarly, making statements that could be defamatory did 
not receive protection under FoE if the speaker either knew the statements 
were false or failed to exercise due diligence in verifying their accuracy.23 

According to domestic law, individuals spreading false statements were 
subject to objective liability. The applicant could only claim their right to 
FoE if they were unaware of the falsity of the information. Regardless, the 
applicant had published the statement without verifying its accuracy with 
the Office of the President prior to publication.24

The ECtHR has established general principles regarding the necessity of 
interference with FoE and restrictions on political speech or discussions 
on matters of public interest.25 It is to be noted that while the ECtHR 
acknowledges the diversity of reporting methods, it also emphasizes that 
editorial discretion is not unbounded. The press must adhere to ethical 
standards, act in good faith, base its reporting on accurate facts, and provi­

18 Id.
19 Id. para. 19.
20 Id. para. 20.
21 Id. para. 21.
22 Id.
23 Id.
24 Id. para. 22.
25 Id. para. 23; Morice v France (GC), No. 29369/10, 23 April 2015, paras. 124–125; 

Perinçek v Switzerland (GC), No. 27510/08, 1 October 2015, para. 198.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

529

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


de reliable information. In this regard, the ECtHR recalled the Jersild versus 
Denmark26 and the Pedersen and Baadsgaard versus Denmark27 judgments, 
to underline that the press must respect the rights of others and act in good 
faith and in an accurate manner. Furthermore, it should provide reliable 
and precise information adhering to journalistic ethical rules.28

The Court distinguishes between reporting facts – despite their contro­
versial nature – that contribute to a debate of general public interest and 
making sensational allegations about an individual’s private life.29 While 
reporting on matters of public interest enjoys robust protection under 
Article 10 ECHR, sensational and lurid news aimed at satisfying curiosity 
about someone’s private life receives narrower protection. Consequently, 
FoE requires a more limited interpretation in such cases.30 The ECtHR 
also highlighted that news reporting based on interviews or reproducing 
statements of others, whether edited or not, is considered essential for 
the press to fulfil its role as a ‘public watchdog’.31 Punishing journalists 
for spreading statements made by others in interviews would impede the 
press’s contribution to discussions on matters of public interest unless there 
are compelling reasons to do so. In such cases, a distinction is made based 
on whether the statements originate from the journalist or are quotations 
from others.32

Neither party contested that the judgments of the domestic courts consti­
tuted an ‘interference’ with the applicant’s exercise of the right to FoE. This 
interference was found to be prescribed by law, specifically Article 2:45(2) 
of the Hungarian Civil Code [the protection of reputation] and pursued the 
legitimate aim of protecting the reputation or rights of others, as stated in 
Article 10(2) ECHR. The ECtHR was tasked with determining whether this 
interference was necessary in a democratic society. In doing so, it examined 
the decisions of the Hungarian courts, considering all the facts of the case, 
including the publication in question and the circumstances surrounding 
it.33

26 Jersild v Denmark (GC), No. 15890/89, 23 September 1994, para. 31.
27 Pedersen and Baadsgaard v Denmark (GC), No. 49017/99, 17 December 2004, para. 

78; Index.hu v Hungary, para. 24.
28 Id.
29 Cf. Armonienė v Lithuania, No 36919/02, para. 39; Index.hu v Hungary, para. 25.
30 Index.hu v Hungary, para. 25.
31 Id. para. 26.
32 Id.
33 Id. para. 27.

Helga Kovács – András Koltay

530

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


The first circumstance taken into consideration was that Index.hu publis­
hed the contested statements alongside a description of a campaign initia­
ted by another media outlet to counter allegedly defamatory reports targe­
ting opposition activists.34 Additionally, it clarified that the story originated 
from A.V., who himself was uncertain about its accuracy. Moreover, the 
article suggested that A.V.’s story about Áder’s drunken firing of his weapon 
was unlikely to be true due to the lenient penalty Áder had reportedly 
received.35 In the domestic proceedings against Index.hu, the courts treated 
the statements regarding Áder as unrelated to his official conduct and not 
pertaining to a matter of public interest, thus falling outside the scope of the 
right to FoE.36

The Court disagreed with the domestic courts’ conclusion that the right 
to FoE did not apply to Index.hu’s actions. While A.V.’s statements could 
be seen as polemical, the ECtHR observed that the only statement referred 
to by the domestic courts as injurious to Áder’s reputation was what the 
article described as a ‘soldier’s tale’.37 However, the domestic courts did 
not analyse the article as a whole; instead, they focused solely on A.V.’s 
account, detached from its broader context. The Court emphasized that 
in cases like the present one, domestic courts should consider whether 
the context, public interest, or the author’s intention justified the possible 
use of provocation or exaggeration.38 However, the Court found that the 
national courts, in this case, improperly isolated the impugned statement 
from its context and apparent goal by solely focusing on the fact that it 
contained an allegation about Áder’s private life. Consequently, they failed 
to take into account any considerations regarding the possible contribution 
of the article to the debate on a matter of public interest.39

At the time, Áder was President of Hungary and a prominent politician 
in the governing party. Despite this, the domestic court did not find these 
elements relevant to their assessment, as they believed the publication did 
not pertain to Áder’s public functions and, therefore, did not relate to a 
matter of public interest.40 As previously established by the Court, although 
news about the private life of public figures is typically for entertainment 

34 Id. para. 28.
35 Id.
36 Id. para. 29.
37 Id. para. 30.
38 Id. para. 31; cf. Balaskas v Greece, No. 73087/17, 5 November 2020, para. 58.
39 Index.hu v Hungary, para. 31.
40 Id. para. 32.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

531

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


purposes, it also contributes to the variety of information available to the 
public and benefits from the protection of Article 10 ECHR.41 Additionally, 
the public interest extends to matters capable of generating controversy or 
addressing important social issues.42

In this case, information about the President’s conduct during his com­
pulsory military service was not of intimate nature, and did not solely 
concern the private sphere.43 Its publication was not merely to satisfy public 
curiosity but had political relevance, potentially arousing public interest 
regarding the President’s approach to his responsibilities.44 Furthermore, 
the Court noted that the story about the President’s military service was 
part of reporting on a media initiative that was topical at the time, and 
had garnered public attention and engagement.45 The primary reason for 
publishing the story was to draw attention to and illustrate that initiative, 
aimed at countering a perceived smear campaign against organizers of an 
anti-government demonstration, rather than gratuitously attacking Áder. 
Considering this broader context, the Court concluded that the impugned 
statement, when viewed in its proper context, constituted a comment on a 
matter of public interest.46 Additionally, Áder, as a politician, willingly sub­
jected himself to close scrutiny by both journalists and the public, requiring 
a higher degree of tolerance on his part.47 Such tolerance did not however 
require him to accept factual inaccuracies and he was entitled to have his 
reputation protected.48 This, in turn, should have been balanced against 
the public interest in an open political discussion. However, the domestic 
courts failed to perform this balancing act, or consider the contribution of 
the article to public debate or the expected scrutiny of Áder’s actions.49

Regarding the content, form and consequences of the impugned state­
ments, the ECtHR noted that the article contained defamatory statements 
of fact, as determined by the domestic courts.50 However, the Kúria conclu­
ded that the publication did not seriously harm Áder because of his status, 

41 Id. para. 33; cf. Dupate v Latvia, No. 18068/11, 19 November 2020, para. 51.
42 Index.hu v Hungary, para. 33.
43 Id. para. 34.
44 Id.
45 Id. para. 35.
46 Id.
47 Id. para. 36.
48 Id.
49 Id.
50 Id. para. 37.

Helga Kovács – András Koltay

532

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


his ability to respond publicly, and the public’s relatively low regard for 
such stories. The Court emphasized Index.hu’s obligation under Article 
10 to act in good faith, and provide accurate and reliable information 
adhering to journalistic ethics.51 In this regard, it highlighted that Index.hu 
clarified A.V.’s imperfect recollection of the story, explained contradictions 
in his statements, and published Áder’s response promptly.52 However, the 
domestic courts did not consider these contextual factors or whether the 
applicant endorsed, approved, or supported the story’s content. Instead, 
they held Index.hu liable based on objective liability, as per the Civil Code, 
for spreading a third party’s untrue and injurious statement.53 However, 
considering the extensive steps taken by the author to caution readers about 
the unreliability of the rumour being reported, the ECtHR found it difficult 
to reconcile the imposition of objective liability on the applicant with its 
role as a public watchdog. This imposition could impede the press’s contri­
bution to discussions on matters of public interest, contrary to established 
case law.54 Given the above, the ECtHR unanimously concluded that the 
interference was not necessary in a democratic society; therefore, Article 
10 ECHR had been violated. As the applicant did not submit any claims 
concerning damages, the Court considered no sum in this regard.55

3. The Relevant Case Law of the ECtHR

3.1. Assessment of ‘Necessary Interference’ in the Case Law of the ECtHR

The case law of the ECtHR shows that it does not dispute that national 
courts have a certain margin of appreciation in assessing the necessity and 
scope of interference with the FoE protected by Article 10 ECHR. If it 
concludes that the national fora have weighed the competing interests that 
can be identified in the given case according to the criteria laid down by 
the ECtHR then “serious reasons are required to substitute its own view for 

51 Id. para. 38.
52 Id. para. 39.
53 Id. para. 40.
54 Id.
55 Id. paras. 41–44.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

533

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


that of the national courts”.56 However, the ECtHR reserved for itself the ul­
timate power to define what necessary interference was.57 In exercising this 
power, it confines itself to examining the contested interference in light of 
the case as a whole, and deciding whether it was “proportionate to the legi­
timate aim pursued”, and whether the reasons put forward by the national 
courts or authorities to justify it are relevant and sufficient. It also includes 
national legislation in its examination, and assesses its compatibility in the 
context of the application of the ECHR. In the ECtHR’s understanding, the 
level of protection is notoriously high for speech on public matters, with the 
consistently repeated formula that the permissibility of the expression is not 
precluded by any degree of malice, or by the seriousness or forcefulness of 
the publication.58

It is obvious that there is also a small overlap, to a greater or lesser 
extent, between the cases relied on by the ECtHR for the general principles 
and the legal assessment of the case. In Morice versus France,59 the first 
case cited in relation to restrictions on FoE, the ECtHR identified the adjec­
tive ‘necessary’ in the context of necessary interference with the FoE in a 
democratic society as referring to a “pressing social need in a democratic 
society”. The assessment of ‘necessary interference’ depends essentially on 
the way interests are balanced, the criteria taken into account, the broader 
context of the case and the sanction imposed for the infringement.

The ECtHR’s case law on the legal criteria of the conflict between the 
FoE protected by Article 10 ECHR and the right to privacy under Article 
8 has evolved in a surprising number of ways, and not necessarily in the 
same direction.60 Initially, the ECtHR did not treat them as ‘competing 
rights’ but considered the FoE to be the paramount interest, considering 
the protection of reputation to be a narrow exception.61 However, since 
2004, it has identified reputation as part of Article 8 ECHR (right to respect 

56 MGN Ltd v United Kingdom, No. 39401/04, paras. 150 and 155; Palomo Sanchez and 
others v Spain (GC), Nos. 28955/06, 28957/06, 28959/06 and 28964/06, 12 September 
2011, para. 57; Bédat v Switzerland, No. 56925/08, 29 March 2016, para. 54.

57 András Koltay, New Media and Freedom of Expression. Hart, Oxford, 2019, p. 28.
58 Morice v France, paras. 124–125.
59 Id.
60 The topic is discussed in detail by Tanya Aplin & Jason Bosland, ‘The Uncertain 

Landscape of Article 8 of the ECHR: The Protection of Reputation as a Fundamental 
Human Right?’ in Andrew T. Kenyon (ed.), Comparative Defamation and Privacy 
Law, Cambridge University Press, Cambridge, 2016, pp. 265–290.

61 Lingens v Austria, No. 9815/82, 8 July 1986, para. 38.

Helga Kovács – András Koltay

534

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


for private life), which already had to be balanced with the right to FoE,62 

but only when Article 8 could be applied in the assessment of the case. 
Otherwise, the protection of reputation – in terms of its importance and its 
impact on the relevant decision – will revert to being one of the exceptions 
to Article 10 ECHR.

Enforcement is not automatic; the attack on reputation must attain a 
certain level of seriousness (‘threshold test’) which prevents the exercise of 
the right under Article 8 ECHR.63 In Karakó versus Hungary,64 the ECtHR 
distinguished private life from reputation, declaring that the latter (an exter­
nal evaluation of a person) is not in itself linked to one’s private life. In Axel 
Springer versus Germany65 it clearly ruled out the applicability of Article 8 
ECHR to harm to reputation as a foreseeable consequence of the person’s 
own act, meaning where the harm was not related to an invasion of privacy 
in the strict sense. However, the right to privacy also implies a positive 
obligation of the state to protect not only the privacy of the individual 
but also their reputation – this way, ‘privacy’also covers aspects of personal 
identity and reputation.66 According to the ECtHR’s approach in recent 
precedent-setting judgments, the protection under Article 8 can be invoked 
– once the threshold of seriousness is attained – if the offensive statements 
are capable of damaging the reputation of the person concerned, and their 
image in their professional and social environment.67

The general principles relating to the fair balance between the right to 
privacy and FoE were set out in Couderc and Hachette Filipacchi Associés 
versus France.68 The criteria are (i) the contribution of the article to a 
debate of general interest; (ii) how well-known the person concerned is, 
and the subject matter of the reporting; (iii) the conduct of the person 
concerned before the article was published; (iv) the manner in which the 

62 Radio France and others v France, No. 53984/00, 30 March 2004, para. 31; Chauvy 
and others v France, No. 64915/01, 29 June 2004, para. 70.

63 Roberts v United Kingdom, No. 59703/13, 5 January 2016, para. 40; Popovski v the 
former Yugoslav Republic of Macedonia, No. 12316/07, 19 February 2007, para. 88; A. v 
Norway, No. 28070/06, 9 April 2009, para. 64; Axel Springer AG v Germany (GC), No. 
39954/08, 7 February 2012, para. 83.

64 Karakó v Hungary, No. 39311/05, 28 April 2009, para. 22.
65 Axel Springer AG v Germany, para. 83; later Sidabras and Džiautas v Lithuania (dec.), 

Nos. 55480/00 and 59330/00, 1 July 2003, para. 49.
66 Ion Cârstea v Romania, No. 20531/06, 28 October 2014, paras. 29–30.
67 Drousiotis v Cyprus, No. 42315/15, 5 July 2022, para. 47.
68 Couderc and Hachette Filipacchi Associés v France (GC), No. 40454/07, 10 November 

2015, paras. 83–93.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

535

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


information was obtained, and its veracity; (v) the content, form and conse­
quences of its publication; and (vi) the severity of the sanction imposed. 
In Abbasaliyeva versus Azerbaijan,69 which most recently referred back to 
the above-mentioned decision, the ECtHR included in particular among 
the relevant criteria for balancing competing interests: (i) whether the pu­
blication contributed to the debate on public affairs; (ii) the status (general 
public visibility) and past conduct of the applicant; (iii) the content, form 
and consequences of the publication (including the severity of sanctions 
imposed on journalists or publishers70).

In its case law, the ECtHR distinguishes private individuals from persons 
acting as political or public figures. Accordingly, while a private individu­
al unknown to the public may claim special protection of their right to 
privacy, this is not the case for public figures,71 for whom the limits of 
critical comment are broader, as they are inevitably and knowingly exposed 
to the public, and must therefore have a particularly reduced expectation 
of privacy.72 In the case-by-case analysis, the criteria mentioned in the 
previous paragraph apply.

3.2. Protection of Untrue Statements of Fact

In the case law of the ECtHR, the concept of public interest is very broad, 
and includes all matters regarding which the public’s curiosity and interest 
may be justified, that arouse or significantly affect the public’s interest. 
These matters include major debates involving a wide range of individuals, 
important social issues or problems that are of interest to the public.73

The protection of untrue statements of fact made in relation to public 
affairs is the most sensitive area of protecting reputation and honour, requi­
ring a delicate balancing act by the courts to minimize the unavoidable 
harm to interests arising from conflicts between FoE and other rights. The 

69 Abbasaliyeva v Azerbaijan, No. 6950/13, 27 April 2023.
70 Von Hannover v Germany (No 2) (GC), Nos. 40660/08 and 60641/08, 7 February 

2012, paras. 109–113.
71 Minelli v. Switzerland, No. 14991/02, 14 June 2005; Petrenco v Moldova, No. 20928/05, 

30 March 2010, para. 55.
72 Ayhan Erdoğan v Turkey, No. 39656/03, 13 January 2009, para. 25; Kuliś v Poland, No. 

15601/02, 18 March 2008, para. 47; Milisavljević v Serbia, No. 50123/06, 25 May 2021, 
paras. 32–34; Von Hannover v Germany (No 2), paras. 108–113.

73 Couderc and Hachette Filipacchi Associés v France, para. 103.

Helga Kovács – András Koltay

536

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


degree of liability for statements made in relation to public affairs is very 
low in the case law of the ECtHR, which often considers the burden of 
proof required by national law to be too strong an interference with the 
FoE. Of course, it is not excluded that the ECtHR may in some cases 
conclude that the statement of defamatory facts goes beyond the FoE gua­
ranteed by Article 10 ECHR, even if it was criticism of a public figure.74 In 
most cases, however, expression is given greater protection by the ECtHR 
than by national court judgments.

The large number of cases concerning the application of Article 10 
ECHR renders the ECtHR’s practice extraordinarily diverse. The individual 
cases involve, according to their relevance, both the permanent aspects of 
judgments and the particular circumstances of the case concerned. Cases 
can be grouped according to the source of the disputed statement. At one 
end of the scale are the decisions in which the ECtHR must assess national 
decisions on the defamer’s own personal statement, and at the other end, 
there are decisions in which the press has relayed someone else’s statement. 
In between the two extremes are various factual variations of the above 
characteristics. The assessment of cases is further nuanced by the evolving 
set of criteria developed by the ECtHR for the freedoms protected by the 
ECHR.75

In certain cases, the ECtHR noted that the immunity of untrue state­
ments is justified since the false fact is irrelevant in terms of the content and 
message of the text. In such cases, it is not necessary to prove the veracity 
of the fact, or the defendant cannot be expected to do so because of the 
circumstances of the proof required. If it has been proven that the statement 
is untrue, but the defamation is relatively minor and limited in scope, and 
its publication occurred on a matter of important public interest, and the 
press has also satisfied the due diligence requirements of fact-checking, FoE 
must prevail over the rights of the person concerned.76

Whether the contested statement constitutes a statement of fact or a 
value judgement under the general distinction criterion is also related to 

74 Keller v Hungary (dec.), No. 33352/02, 4 April 2006. The subject is discussed by 
András Koltay, ‘The Regulation of the Defamation of Public Figures in Europe, with 
Special Emphasis on the Hungarian Legal System’ in András Koltay (ed.), Media 
Freedom and Regulation in the New Media World, CompLex, Budapest, 2014, pp. 
360–382.

75 An example for this is the criteria set out for managing the conflict of FoE with the 
right to privacy in Axel Springer AG v Germany, paras. 90–109.

76 Tønsbergs Blad AS and Haukom v Norway, No. 510/04, 1 March 2007, para. 101.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

537

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


the provability of the statement. In many cases, the defamer is exempt from 
the burden of proof on the grounds that speaking on a public matter is 
not a statement of fact but a value judgement. Opinions are more widely 
protected than untrue – or disputed – facts, and their judgment is also 
influenced by the use of language and the way in which they are expressed. 
It must be assessed whether the statement was exaggerated or objective, and 
whether the intention was to insult, stigmatise or neither. However, the use 
of insulting adjectives (such as “moron”, “Nazi” or “neo-Fascist”) does not 
automatically result in the sanction being justified.77

The distinction between statement of fact and value judgement formed 
the basis of the legal reasoning in Makraduli versus the Former Yugoslav 
Republic of Macedonia.78 Opposition politician Jani Makraduli had been 
convicted twice for defamation. First, he made statements criticizing the 
head of the Macedonian intelligence service at an official press conference 
of the political parties. He alleged that the said person had abused his 
powers to influence the Macedonian stock market. Second, outlining his 
own party’s investigation, he said that some state-owned land had been 
acquired by people who had close links to the Prime Minister. The Court 
concluded from the circumstances of the case that both cases constituted 
speech on public affairs, that the statements were made by Makraduli as 
vice-president of his party and as a member of Parliament, at an official 
press conference, and were therefore part of political speech, therefore sub­
ject to the high level of protection afforded under Article 10 ECHR.79 Reite­
rating its previous formulation, the ECtHR did not consider it incompatible 
with Article 10 ECHR to require the defendant in the defamation procee­
dings to prove (by a reasonable standard) the veracity of the statement. At 
the same time, however, it cited the judgments in Kurski versus Poland and 
Braun versus Poland.80 As explained in the decisions, if a private individual 
is involved in an important public debate, “the obligation to prove the 
factual statements may deprive the applicant of the protection afforded by 
Article 10”. It found that, since Makraduli’s statements just repeated the ac­
cusations already made public in the first case, he simply “put matters that 

77 Judit Bayer, ‘Az Emberi Jogok Európai Bíróságának 10. cikkellyel kapcsolatos joggya­
korlatának egyes súlypontjai’, Állam- és Jogtudomány, Vol. 58, Issue 4, 2017, p. 122.

78 Makraduli v the former Yugoslav Republic of Macedonia, Nos. 64659/11 and 24133/13, 
19 July 2018.

79 Id. para. 65.
80 Kurski v Poland, No. 26115/10, 5 July 2016; Braun v Poland, No. 30162/10, 4 November 

2014, cited in Index.hu v Hungary, para. 75.

Helga Kovács – András Koltay

538

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


were of general interest up for public debate, which, in the Court’s view, 
is the role of politicians and members of parliament, as representatives of 
the electorate”. According to the ECtHR, it was “an unreasonable, if not 
impossible, task” to require Makraduli to prove the truth of his statement. 
And in the second case, Makraduli’s statements “remained within the limits 
of admissible exaggeration or provocation”, and were “fair comment on 
issues of legitimate public interest”.81

In Voskuil versus Netherlands,82 the journalist who wrote an article on 
police abuse refused to reveal his internal (police) source and so was 
sentenced to 17 days imprisonment. The Court did not dispute the Dutch 
government’s concern about a possible damage to the reputation of the 
police, especially in cases where the underlying information is false. This 
fear was, however, tempered by the argument that, in a democratic state 
governed by the rule of law, the misuse of public power is a matter on which 
the public has a right to be informed. Accordingly, the ECtHR established 
that Article 10 ECHR had been violated. The Court considers it generally 
acceptable that, in the case of defamatory statements, the person making 
the statement shall be required to prove the veracity of the statement,83 

and does not consider such provisions of national law to be contrary to 
the ECHR per se. However, the ECtHR does not allow the burden of proof 
to be interpreted strictly, at least not in the case of public affairs.84 As an 
example of permissive discretion, the press may in certain circumstances 
rely on rumours, as long as it reports on matters of public interest in an 
otherwise acceptable manner.85

The admissibility criterion for value judgements is that the statement 
must have some (appropriate) factual basis. If the number or the nature of 
the facts on which the criticism is based is sufficient, the opinion expressed 
on the matter does not exceed the permissible limits of expression. As long 
as the factual basis exists, there is also usually room for false statements 
of fact, which will not be relevant because of the public nature of the 
speech. In Morice, the ECtHR held that the applicant lawyer had put 

81 Makraduli v the former Yugoslav Republic of Macedonia, paras. 78–79 and 81.
82 Voskuil v Netherlands, No. 64752/01, 22 November 2007, para. 70.
83 Rumyana Ivanova v Bulgaria, No. 36207/03, 14 February 2008, para. 39; McVicar v 

United Kingdom, No. 46311/99, 7 May 2002, para. 87.
84 Toby Mendel, Freedom of Expression: A Guide to the Interpretation and Meaning of 

Article 10 of the European Convention on Human Rights, at https://rm.coe.int/16806f5
bb3, p. 59; Dalban v Romania, No. 28114/95, 28 September 1999, para. 50.

85 Thorgeir Thorgeirson v Iceland, No. 13778/88, 25 June 1992, para. 65.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

539

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://rm.coe.int/16806f5bb3
https://rm.coe.int/16806f5bb3
https://rm.coe.int/16806f5bb3
https://rm.coe.int/16806f5bb3
https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


forward a value judgement with a sufficient factual basis in the newspaper 
Le Monde, and that his comments on a matter of public interest did not 
exceed the right to FoE. The ECtHR therefore considered the conviction 
of the lawyer for defamation of two investigating judges to be contrary to 
Article 10 ECHR. Examining the contested passages in their context, the 
ECtHR found that the opinion expressed constituted a value judgement 
rather than a mere factual statement, since it reflected primarily an overall 
assessment of the conduct of the investigating judges during the investiga­
tion. Furthermore, the comments had a sufficient factual basis, and were 
not misleading. Nor could they be considered an unjustified attack on the 
reputation or integrity of the two investigating judges, since their aim was 
to reveal serious shortcomings in the justice system.86

The press, in the ECtHR’s view, plays a prominent role in a democratic 
society, and has a duty to disseminate information and ideas on political 
and other matters of public interest, in accordance with its duties and 
responsibilities.87 However, even in the case of serious matters of public 
interest, Article 10 ECHR does not guarantee a completely unrestricted FoE 
for the press. While enjoying the protection afforded by the ECHR, in per­
forming their duties, journalists must follow the principles of responsible 
journalism. In other words, they must act in good faith, provide accurate 
and reliable information, present the views of participants in public debate 
in an objective manner, and refrain from sensationalism.88 Journalistic 
freedom also allows for a certain degree of exaggeration or provocation; 
however, insults may fall outside the scope of the protection afforded by 
FoE, for example, if the sole purpose of the statement is the insult itself.89

There are also examples where the impact of a press article has a signi­
ficant bearing on the limits of the exercise of expression. Ahead of the 
Romanian parliamentary elections, a journalist wrote an article about one 
of the candidates, claiming that he was willing to make any compromise in 
exchange for money, and that he was prepared to betray voters, his party 
and his country. In his opinion piece, the journalist described the details 
of the dispute in arbitration between the candidate and the financial institu­
tion that lent him money. The content of this article was also distributed 
by third parties on election leaflets, and the candidate lost his constituency 

86 Morice v France, para. 166.
87 Prager and Oberschlick v Austria, No. 15974/90, 26 April 1995, para. 34.
88 Ungváry és Irodalom Kft v Hungary, No. 64520/10, 3 December 2013, para. 42.
89 Id. para. 43.

Helga Kovács – András Koltay

540

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


by about 100 votes. The ECtHR agreed with the national courts’ view 
that the journalist’s aim was not to criticize the candidate’s activities as a 
public figure, but rather to expose to the public his one-sided views on 
the lawsuit involving two private parties. The author of the article did not 
comply with the minimum standard of care, namely good faith, and made 
a sufficiently serious attack on the candidate’s reputation, in violation of his 
reputation and in violation of his right to privacy under Article 8 ECHR. 
The candidate’s right to privacy therefore took precedence over the right to 
FoE.90

The press is granted significant concessions in relation to the transmissi­
on of another person’s statements. According to the ECtHR, when exami­
ning interviews, a distinction must also be made according to whether 
the disputed statements are made by the journalist or are quotes from 
others instead. This is important, because punishing a journalist for helping 
to disseminate another person’s statements would seriously hamper the 
press in its contribution to the discussion of issues of public interest. In 
Pedersen and Baadsgaard a Danish court fined and ordered two television 
journalists to pay damages for defaming the Chief Superintendent in a 
documentary on a criminal case. The journalists claimed that the Chief 
Superintendent had falsified evidence to get X convicted, which the ECtHR 
found to be a provable factual statement. The series of questions posed 
by the journalists to the viewers “left the viewers with only two options, 
namely that the suppression of the vital part of the taxi driver’s statement 
in 1981 had been decided upon either by the Chief Superintendent alone, or 
by him and the Chief Inspector of the Flying Squad jointly”. The journalists 
based this statement on the taxi driver’s testimony, took a position on its 
truth, and presented it to the viewers as fact. However, they did not attempt 
to support the accusation with other evidence. As far as the delimitation 
of liability between the interviewee and the journalist is concerned, the 
ECtHR stated that the Danish courts had convicted Jørgen Pedersen and 
Sten Baadsgaard for their own statements and not for the interviewed taxi 
driver’s statement, which did not constitute a breach of Article 10 ECHR.91

There are also examples where the press makes allegations, but the EC­
tHR classifies these statements as value judgements rather than statements 
of fact. In De Carolis and France Télévisions versus France,92 Patrick de Ca­

90 Prunea v Romania, No. 47881/11, 8 January 2019, paras. 35–36.
91 Pedersen and Baadgaard v Denmark, paras. 69 and 75–76.
92 De Carolis and France Télévisions v France, No. 29313/10, 21 January 2016.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

541

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


rolis made a documentary on 11 September 2001, in which he accused Prin­
ce Turki Al Faisal of Saudi Arabia, one of the subjects of the documentary, 
of aiding and financing Al-Qaeda when he was head of intelligence in Saudi 
Arabia. Some of the statements criticized the prince for providing material 
support for Al-Qaeda at a time when the organization’s terror projects were 
no longer in doubt, suggesting that he had personal responsibility for the 
September 11 attacks. According to the documentary, the implication was 
that only diplomatic considerations (the prince’s appointment as ambassa­
dor to the United States and the diplomatic immunity he enjoyed as a 
result), and not the weakness of the charges against him, could explain his 
impunity. The prince successfully sued the documentary filmmaker and 
another journalist for defamation.

However, the ECtHR found that the judgment violated Article 10 ECHR. 
It again started from the premise that freedom of the press – often in the 
form of news reports – plays a fundamental and vital role in the proper 
functioning of a democratic society, and in particular, it highlighted the role 
of the media as a public watchdog. For this reason, punishing a journalist 
for helping to disseminate another person’s statements during an interview 
would seriously hamper the contribution of the press to a democratic 
society, and hence would require serious justification. The documentary 
undoubtedly dealt with a matter of public interest, and the prince was a 
politically exposed person, so the possibility of restricting FoE was signifi­
cantly reduced. The allegations made in the documentary were qualified by 
the ECtHR as value judgements, with the Court concluding that they had a 
sufficient factual basis.93

Political and investigative journalism enjoys a high level of protection, in 
particular because investigative journalists are prevented from reporting on 
matters of public interest if they risk being sentenced to prison or banned 
from practising their profession as a sanction for unjustified attacks on 
the reputation of private individuals. The chilling effect of the fear of such 
sanctions on the exercise of journalistic freedom is obvious and harmful to 
society as a whole.94 Additionally, the task of such journalists is to inform 
accurately, and to warn the public about undesirable social phenomena as 
soon as the relevant information comes into their possession.95 However, 
such journalists are also subject to the standard rules of journalism, the 

93 Id. paras. 44–46, 52–53 and 57.
94 Mosley v United Kingdom, No. 48009/08, 10 May 2011, paras. 129 and 113–114.
95 Cumpănă and Mazare v Romania, No. 33348/96, 10 June 2003, para. 96.

Helga Kovács – András Koltay

542

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


responsibility not to publish facts that they know or should have known to 
be dubious.96

The case law of the ECtHR is therefore clear that to establish liability 
for false information published on a matter of public interest, it is essential 
to examine the conduct of the person who disclosed it. Liability cannot 
be excluded either for one’s own statements or for information received 
from others. If the applicant acted in good faith on the basis of the informa­
tion available them and which they reasonably believed to be true, their 
statement of fact is protected by FoE even if it is subsequently proven to be 
false.97 False claims by professional journalists are protected if they acted 
in good faith in order to provide accurate and reliable information to the 
public in accordance with journalistic ethics.98

3.3. Public Visibility and Past Behaviour of the Public Figure Concerned

The ECtHR has consistently held from the outset that the limits of permis­
sible criticism of public figure politicians (and certain high-ranking civil 
servants) are wider than those applicable to average citizens.99 A politician 
inevitably and consciously exposes all their expressions, manifestations and 
actions to the scrutiny of journalists and public opinion alike, and must 
therefore show a greater degree of tolerance, especially when they make 
public statements that are open to criticism. Of course, politicians have 
the right to protect their reputation, even if they are not acting as private 
individuals, but this protection must be balanced against the interest of the 
open discussion of political issues.100 Statements made in connection with 
politicians and their public activities are generally afforded a high level of 
protection.

The allegation about a high-ranking civil servant at the mayor’s office in 
Galați, that the private taxi business he owned was incompatible with his 
status as a civil servant was, contrary to the national courts’ judgment, a 

96 Rumyana Ivanova v Bulgaria, para. 65.
97 Lepojić v Serbia, No. 13909/05, 6 November 2007, paras. 77–78.
98 Niskasaari and Otavamedia Oy v Finland, No. 32297/10, 23 June 2015, para. 58.
99 Lingens v Austria, paras. 42, 31 and 36.

100 For example, Oberschlick v Austria (No. 1), No. 11662/85, 23 May 1991, para. 29; 
Lopes Gomes da Silva v Portugal, No. 37698/97, 28 September 2000, para. 30; 
Unabhängige Initiative Informationsvielfalt v Austria, No. 28525/95, 26 February 
2002, para. 36.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

543

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


factually unfounded allegation, not a value judgement, and its publication 
therefore amounted to an invasion of privacy.101 However, people who are 
considered public figures based on their profession have very little protec­
tion against criticism. A journalist criticising Turkish Prime Minister Recep 
Erdoğan claimed that the Prime Minister has become a “nervous wreck” 
and “is suffering from a psychopathic aggressive illness”. The ECtHR ruled 
that the Turkish courts’ convictions for defamation constituted an unne­
cessary interference with FoE. It explained that the applicant’s comments 
and views concerned current events and had a bearing on issues such as the 
allegedly illegal conduct and corruption of high-ranking politicians and pu­
blic figures, and the Prime Minister’s alleged aggressive response to various 
incidents or events. There is no doubt that these were important issues in 
a democratic society, where the public had a legitimate interest in knowing 
about them, and that were part of the political debate. In this respect, the 
ECtHR recalled the essential function of the press in a democratic society, 
and that high-ranking politicians are obliged to show a higher degree of 
tolerance towards criticism.102

However, offensive opinions without any factual basis are not covered 
by the Convention’s protection. The statement in Petrenco versus Moldova 
about the chairman of the Association of Historians, a university professor, 
suggesting that his university position and his subsequent career as a histo­
rian were the result of his cooperation with the security agency of the Soviet 
Union (CSS), could not be afforded protection. The allegation that a person 
cooperated with the CSS is not mere speculation but a historical fact that 
can and must be supported by sufficient evidence, and therefore clearly 
constitutes a statement of fact. The allegations were capable of seriously 
discrediting the applicant and his views on the question under discussion. 
The ECtHR made the statement of principle that a person’s status as a 
politician or other public figure does not remove the need for a sufficient 
factual basis for statements that damage their reputation, even where such 
statements are considered to be value judgements and not statements of 
fact. As there was no indication that the applicant had collaborated with 
the CSS, it was not appropriate to make reference to the margin for ‘provo­
cation’ or ‘exaggeration’ permitted for press products in general. The case 
concerned a distorted presentation of reality, for which no factual basis 

101 Jalbă v Romania, No. 43912/10, 18 February 2014.
102 Tuşalp v Turkey, Nos. 32131/08 and 41617/08, 21 February 2012, paras. 44–45.

Helga Kovács – András Koltay

544

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


whatsoever had been shown, therefore the allegation concerned was a mere 
speculation on the part of the author, whereby he overstepped the limits of 
acceptable comments.103

There is also a significant difference between the protection of public and 
non-public figures in relation to revisiting events of the past. In its recent 
case law, the ECtHR, while not considering the right to be forgotten to be 
absolute, recognises that, in view of the passage of time, individuals must be 
allowed to rebuild their lives without being confronted by members of the 
public with their past mistakes.104 It is doubtful, however, to what extent the 
protection against FoE would be reduced if the case involved a public issue, 
and the information concerned a public figure. The ECtHR also considers 
arguments in favour of the primacy of other rights in its case law related to 
Article 10 ECHR.105

The protection of privacy under Article 8 ECHR prevails over the FoE 
when the purpose of the disclosure of private information is to satisfy the 
mere curiosity of the public, but even then it is essential that the matter 
does not have a bearing on any social discourse.106 Accordingly, a politici­
an’s previous criminal conviction is an issue that, together with other public 
behaviour, may be a relevant factor in assessing whether they are fit to 
exercise political functions.107

The personal moral integrity of high-ranking officials is a matter of strict 
public scrutiny in a democratic society. Therefore, the highest-ranking 
officials – elected through a political process – must accept that their past 
public and political conduct remains subject to ongoing public scrutiny. If 
the disclosure did not concern the private life of the person in question 
but their past public behaviour, which was to some extent related to their 

103 Petrenco v Moldova, paras. 65–66.
104 Hurbain v Belgium (GC), No. 57292/16, 4 July 2023, paras. 149–157.
105 For instance, Mediengruppe Österreich GmbH v Austria, No. 37713/18, 26 April 

2022. In this case, the media were prohibited from publishing a photograph of a 
former prisoner who, according to the text, was a convicted neo-Nazi. The person 
concerned (H.S.) served his sentence and was released sixteen years before the 
media outlet published an article about an Austrian presidential candidate during 
ongoing presidential elections, which included an old photo of H.S. among right-
wing politicians.

106 Khadija Ismayilova v Azerbaijan, Nos. 65286/13 and 57270/14, 10 April 2019; Armo­
nienė v Lithuania; Dupate v Latvia.

107 Schwabe v Austria, No. 13704/88, 28 August 1992, para. 32.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

545

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


present situation, they are obliged to be more tolerant of disclosures con­
cerning them.108

4. A Critique of the ECtHR’s Judgment

There is no doubt that Áder was at the time of the publication Hunga­
ry’s highest ranking public official, therefore, he had to be considered a 
politically exposed person. Both the national courts and the ECtHR have 
unanimously held that the (now former) President of Hungary is obliged to 
show a high degree of tolerance to expressions of opinion. However, on the 
question of whether he should also tolerate the impugned untrue statement 
of fact, the national courts have ruled in the negative. The reason for this 
was fundamentally that, on the basis of the circumstances of the case, they 
did not consider the statement to be related to the debate on public affairs, 
therefore concluded that the level of protection of personality rights that he 
sought was even higher. As mentioned above, the Hungarian courts came to 
this decision on the basis of an analysis of the specific situation and not on 
the basis of the theoretical suitability of the statement to be considered as 
one pertaining to public affairs. Thus, the Hungarian courts may have come 
closer to a realistic assessment of the article than the ECtHR.

4.1. Assessment of the Link to a Case of Public Interest

When defining the general basis of a certain judgment, in the majority 
of the cases cited from earlier case law, the public interest nature of the 
published information did not require any particular reasoning either by 
the national courts or by the ECtHR. The classification of the massacres 
and deportations suffered by Armenian people as genocide or their public 
denial (Mihdi Perinçek versus Turkey109), the malfunctions of the justice 
system (Morice, Pedersen and Baadsgaard), the revealing of the line of 
descent claiming the status of monarch of Monaco (Couderc and Hachet­
te Filipacchi Associés) and the transparency of public funds being spent 

108 Ungváry és Irodalom Kft. v Hungary, para. 64.
109 Mihdi Perinçek v Turkey, No. 54915/09, 29 May 2018.

Helga Kovács – András Koltay

546

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


(Timpul Info-Magazine and Anghel versus Moldova110) are clearly matters of 
public interest.

In Index.hu, however, the ECtHR, somewhat detaching itself from the 
undoubtedly important social issues mentioned above, found that informa­
tion concerning the conduct of the President of Hungary during his com­
pulsory military service was not without political importance, and could 
have aroused the interest of the public with regard to the way in which the 
President ‘approached or assumed his responsibilities’. The finding is far 
from conclusive, and the logical link that the ECtHR has drawn between 
the one-off (unproven) behaviour of the twentysomething Áder as a con­
script and his professional conduct decades later is somewhat weak, as will 
be explained below.

The public is naturally interested in the private lives of politicians, an 
interest based on the assumption that, in the protected sphere of private life, 
everyone, including politicians, tends to be more direct and therefore more 
honest. Such information may even provide some insight into the credibi­
lity of the person concerned. However, it seems rather doubtful that any 
relevant information about the personality of a politician can be derived 
from his behaviour during an event occurred 36 years before, given that, 
by now, the basic social and existential characteristics of that personality 
have radically changed. The ECtHR nevertheless held that, despite the 
considerable distance in time, the story from decades ago could still have an 
influence on events in the present, meaning that, in such a highly theoreti­
cal and indirect context, there is no room for either reality or validity. The 
public interest, as the ECtHR itself understands it, includes matters that 
may give rise to controversy or concern important social issues, in which 
the community’s members’ exchange of ideas, and the public discourse on 
the subject are in themselves valuable.

The judgment conspicuously lacks a clear explanation of what makes this 
speech a public matter, nor does it define the public matter in question. 
On the one hand, the ECtHR stressed that the interest of the public in 
the way in which the President ‘approached or assumed his responsibilities’ 
has political significance. This would imply that the ECtHR classified the 
story as speech made concerning a public matter because of the issue of the 
personal credibility of politicians. On the other hand, however, the ECtHR 
pointed out that the communication was made against the background of 

110 Timpul Info-Magazine and Anghel v Moldova, No. 42864/05, 27 November 2007.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

547

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


a topical event, an anti-government media campaign, and concluded that 
the contested statement, seen ‘in its proper context’, constituted a comment 
on a matter of public interest.111 However, the ECtHR did not attach any 
importance to the fact that the case was not related to a media campaign, 
the event it described as ‘proper context’. In other words, the occasion of 
the speech was a private initiative launched by a blogger in reaction to 
what he called a ‘character assassination’, as an expression of sympathy with 
the opposition activists, inviting people to share their own stories of minor 
infractions on Facebook.

The initiative did not generate a general debate; other publications and 
commentators did not deal with it, and only Index.hu picked it up and built 
its article on the part that was most interesting to it, the decades old story 
concerning the President of Hungary. The explicitly tabloid writing was 
geared towards satisfying the public’s hunger for gossip. Index.hu certainly 
gave the source of the news and its background, but it did not consider the 
story of any other person worth sharing, focusing only on the recollection 
regarding the President of Hungary, and thus not aiming for a comprehen­
sive or accurate presentation or reporting. The Facebook call to action 
in question also raises legal concerns about the good faith of the press, 
as the newspaper transmitted content without any fact-checking, which 
encouraged its target audience to share reports of violations, in essence, to 
knowingly discredit themselves or others.

The ECtHR noted that the domestic courts failed to assess the contribu­
tion to the public interest debate (“they failed to include in their assessment 
any considerations as regards the contribution of the article to debate on 
a matter of public interest”112), but it itself omitted these arguments as 
well. The Hungarian courts also disregarded the considerations as regards 
the contribution to debate on a matter of public interest because they 
unanimously concluded that the contested statements did not constitute 
speech on public affairs, since the speech was unrelated to the President’s 
public duties, public appearance or conduct. Consequently, the public inte­
rest element was not examined in isolation from the circumstances of the 
case, at a theoretical level, but on the basis of the specific content of the 
article, and it was concluded that there was no public interest element. If a 
broader context had been examined, it would have left litigants vulnerable 

111 Index.hu v Hungary, para. 35.
112 Id. para. 36.

Helga Kovács – András Koltay

548

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


to uncertain circumstances, which they should not have expected at all 
when they brought the action.113 Obviously, the determination of the public 
interest nature of a statement should not require any special consideration, 
as there is no need for evidence in this respect: the classification must 
be made by the courts on the basis of general available knowledge. The 
definition of the public matter must therefore be clear, and the connection 
of the communication to a public matter must not be vague, indirect, or 
require further interpretation, and thus be uncertain. The ECtHR not only 
failed to clarify the definition of the public matter but also disregarded the 
link between the communication and the public matter, and thus based 
its decision, essentially without justification, on the presumption of FoE 
standards that can be asserted with regard to public matters.

On the other hand, the ECtHR acknowledged that the national courts 
had assessed the contested communication as a defamatory statement, as 
the allegations were false. It is a general principle that communications 
in the public interest or that contribute to the public debate are highly 
protected by Article 10 ECHR, since the very concept of a democratic 
society is to ensure freedom of political debate and the free and open 
discussion of issues of public interest. According to the ECtHR, however, 
the protection of FoE does not extend to knowingly false statements of fact, 
because such statements go beyond the limits of permissible criticism.114 
The question of how the communication contributed to the debate on 
public affairs is therefore even more difficult to answer. Contribution to a 
dispute on a matter of public interest is conceptually excluded in the case 
of false statements of fact, and the ECtHR circumvented this situation by 
not assessing the contribution in terms of its result but, unlike the national 
courts, in terms of its mere theoretical possibility.

The judgment held that the information could have aroused the interest 
of the public with regard to the way in which the President approached or 
assumed his responsibilities.115 This was sufficient justification for reporting 
the news, regardless of the fact that the story was untrue and damaging 
to the President’s personal reputation, and there was no evidence brought 
forward in any of the lawsuits that the President’s responsible conduct was 
of concern to anyone based on the article. The possibility for the ECtHR 

113 For a similar approach, involving the risks inherent in the requirement of an 
extended context, see Koltay 2014, p. 383.

114 Nilsen and Johnsen v Norway, No. 23118/93, 25 November 1999, para. 49.
115 Index.hu v Hungary, para. 34.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

549

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


to use the former, hypothetical consideration was opened by the fact that 
the information did not fall within the strictly private sphere of life (for 
example, it was not of sexual nature or concerning health).

As explained by the ECtHR in another case,116  the limits of acceptable 
criticism  are  even  wider  where  the  criticism  is  directed  at  a  politician. 
However, when considering the limits of the right to FoE, it must also be taken 
into  account  whether  the  contested expression concerns  the  individual’s 
private life or their conduct in an official capacity. In our view, the Hungarian 
courts have taken the right position on this issue and, acting consistently, have 
given the former the required significance. It is noteworthy that the ECtHR 
did not actually carry out, at least not in full, the interest balancing test it had 
itself previously established between the President’s right to privacy protected 
by Article 8 ECHR and the right guaranteed by Article 10. Although the 
statement of reasons for the decision mentioned the public interest, the status 
of the politician concerned, the contribution to a debate on an issue of public 
interest, the classification of the statements, the specific circumstances of the 
case and a brief analysis of the sanction imposed, they were all from the 
perspective of a breach of Article 10 ECHR, while a comparison with the right 
to protection guaranteed by Article 8 was not made. The ECtHR did not even 
touch upon the aspects relating to the protection of reputation, although it had 
done so in other cases with similar underlying facts. In Ruusunen versus 
Finland,117 a Finnish court convicted the author, who previously had a secret 
affair with the Prime Minister, for publishing a book about their relationship, 
for disseminating information violating personal privacy, and fined her. The 
court found that the passages describing intimate details in the book unne­
cessarily violated the core areas of the Prime Minister’s protected private life. 
The applicant has the right to write about her own private life, but the consent 
of another person is always required to disclose intimate details of their private 
life,  respectively.  The political  function of the Prime Minister,  his public 
position, is irrelevant in this respect.

The ECtHR agreed with the national court’s judgment and declared that 
the relevant principles recently set out by it must be applied when examining 
the necessity of an instance of interference with the right to FoE in the interests 
of protecting the reputation or rights of others. When the right to FoE is being 
balanced against the right to respect for private life, the following criteria must 
be taken into account: the contribution to a debate of general interest, how 

116 Lepojic v Serbia, No. 13909/05, 6 November 2007, para. 75.
117 Ruusunen v Finland, No. 73579/10, 14 January 2014.

Helga Kovács – András Koltay

550

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


well-known the person concerned is, what the subject of the report is, the 
prior conduct of the person concerned, the method of obtaining the informa­
tion and its veracity, the content, form and consequences of the publication, 
and the severity of the sanction imposed. According to the ECtHR, the former 
Finnish Prime Minister was a public figure at the time the challenged book 
was published, and therefore had to endure more public scrutiny – which 
could have a negative impact on his honour and reputation – than a private 
individual. The book focused on the applicant’s private life, but also contained 
elements of public interest. The publication of the book was therefore justified 
in so far as the public has a right to information on issues of public interest. The 
ECtHR also examined the severity of the sanction imposed on the applicant, 
which was a fine of only €300, and the fact that no entry of the conviction was 
made on the applicant’s criminal record, and therefore found the sanction to 
be reasonable.118 Similar assessments have been made in other cases.119

Some have argued that the Court’s practice is inconsistent, because in cases 
where the defamatory allegations clearly relate to the professional activities of 
public figures (Karakó, Polanco Torres and Movilla Polanco versus Spain,120 

Pipi versus Turkey and Ümit Bilgiç versus Turkey121), the ECtHR is less willing 
to use the framework of the balancing test of the rights under Articles 8 and 10 
ECHR, as in Morice. Some critics describe the ECtHR’s practice as vague 
because sometimes, as in Von Hannover (No 2)122 and Axel Springer,123 it made 
assessments according to the five or six criteria set out in advance, while in 
other  cases,  it  evaluates  interference  solely  in  light  of  Article  10  ECHR, 
applying different criteria, and further restricting the margin for manoeuvre 
of the national authorities of the defendant state.124

118 Id. para. 42–43, 47, 49 and 53.
119 Pfeifer v Austria, No. 12556/03, 15 November 2007; Saaristo and others v Finland, No. 

184/06, 12 October 2010.
120 Polanco Torres and Movilla Polanco v Spain, No. 34147/06, 21 September 2010.
121 Pipi v Turkey,  No. 4020/03, 12 May 2009;  Ümit Bilgiç v Turkey,  No. 22398/05, 3 

September 2013.
122 Von Hannover v Germany (No 2).
123 Axel Springer AG v Germany.
124 Inger Høedt-Rasmussen & Dirk Voorhoof, ‘A Great Victory for the Overall Profession 

of Lawyers’, Strasbourg Observers, 6 May 2015, at http://strasbourgobservers.com/201
5/05/06/a-great-victory-for-the-overall-profession-of-lawyers/#more-2848.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

551

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

http://strasbourgobservers.com/2015/05/06/a-great-victory-for-the-overall-profession-of-lawyers/#more-2848
http://strasbourgobservers.com/2015/05/06/a-great-victory-for-the-overall-profession-of-lawyers/#more-2848
http://strasbourgobservers.com/2015/05/06/a-great-victory-for-the-overall-profession-of-lawyers/#more-2848
http://strasbourgobservers.com/2015/05/06/a-great-victory-for-the-overall-profession-of-lawyers/#more-2848
https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


4.2. Assessment of Defamatory (Untrue) Facts

The ECtHR considered the contested statements in Index.hu to be state­
ments of fact and accepted that they were untrue. It was therefore expressly 
unreasonable (unnecessary) to invoke the element of its practice on the 
limits of tolerance, namely, that the person concerned was not under an 
obligation to tolerate factual inaccuracies. That element refers to the fact 
that journalistic freedom implies the possibility to use a certain degree of 
exaggeration or even provocation.125 However, factual inaccuracy (in other 
words, irrelevant factual error) and untruthful fact material are not equally 
judged, nor do they enjoy the same degree of protection. However, the EC­
tHR did not attach any importance to this, and was therefore inconsistent 
even in its own practice. It is then an open question whether falsehood 
should be considered a provocation or mere exaggeration, given that the 
defamatory allegation of drunken shooting had no factual basis whatsoever.

The statement “one must not lie, not even to the detriment of a public 
figure”126 was the lesson of the case in which the ECtHR declared, in relati­
on to information that was clearly false, that such a statement of fact could 
not be construed as permissible ‘exaggeration’ or ‘provocation’.127 In another 
case, in Flux versus Moldova, the ECtHR developed an interpretation that 
FoE cannot give a newspaper the absolute right to accuse people of crimes 
in an irresponsible manner, without a factual basis, and without offering 
the possibility to refute the accusations. According to the judgment, the 
right to public disclosure of information has its limits, and a balance must 
be struck between this right and the rights of victims. The ECtHR also took 
into account that the newspaper had been ordered in the civil action to pay 
a relatively modest amount of damages and concluded that the applicant 
newspaper had acted with blatant disregard for the duties of responsible 
journalism and that the interference with FoE was justified.128

In Index.hu, the President’s juvenile self was accused of a military offence 
without factual basis. The unfounded accusation of a criminal offence has 
been explicitly condemned by the ECtHR in other cases with similar facts. 

125 Dichand and others v Austria, No. 29271/95, 26 February 2002, paras. 40–41.
126 Zoltán Tóth J., A büntetőjogi rágalmazás és becsületsértés, Médiatudományi Intézet, 

Budapest, 2017, p. 201.
127 Radio France and others v France, para. 38.
128 Flux v Moldova, No. 22824/04, 29 July 2008, paras. 31–32 and 43.

Helga Kovács – András Koltay

552

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


In Filatenko versus Russia,129 the applicant’s good faith was considered 
beyond doubt because there was no indication that his intention was to 
accuse anyone of committing a criminal offence. This could hardly be said 
of the interviewee or the newspaper in Index.hu. The Facebook call to 
action specifically encouraged users to disclose various minor infractions 
voluntarily, and the applicant newspaper published such a story. The EC­
tHR has denied the right of national courts to consider repeated allegations 
of drunken shooting to be of a nature and gravity capable of damaging 
honour and reputation,130 while in other cases it has stressed that national 
courts are in a better position to ascertain the underlying intention of the 
contested passages, to assess how the public would interpret and react to 
such sentences,131 and to determine the relevant facts and to carry out their 
legal analysis.132

The relevant circumstance in striking a balance between the right to 
privacy and FoE, as explained in Filatenko, namely the ‘modest’ (€125) 
compensation (similar to the €300 fine imposed in Ruusunen as a reason­
able sanction) was also met in Index.hu, but again the ECtHR assessed it 
inconsistently. It did not take the amount of damages into account at all in 
balancing the conflicting rights, but inferred the extent of the harm caused 
from it.133 It is quite likely that it would not have done so if the amount 
imposed by the national courts had not been such a trivial amount, but 
would have constituted a significant financial burden on the media outlet 
concerned. The argument the ECtHR used therefore lacked persuasive 
force.

4.3. Assessing the Ethical Responsibilities of the Press

The press must, to a certain extent, comply with certain ethical standards. 
Violations of these standards, mostly set out in professional codes of con­
duct for journalists, can influence court decisions on the scope of media 

129 Filatenko v Russia, No. 73219/01, 6 December 2007.
130 Index.hu v Hungary, para. 37.
131 Jalbă v Romania, para. 33.
132 Ringier Axel Springer Slovakia, A.S. v Slovakia, No. 41262/05, 26 July 2011, para. 109; 

Soltész v Slovakia, No. 11867/09, 22 October 2013, para. 52.
133 Index.hu v Hungary, para. 37.

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

553

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


freedom. It is uncertain to what extent the ‘enforced ethics’134 by the courts 
impose a real obligation specifically on journalists, or whether only the 
press can be the addressee of these standards. The ECtHR has repeatedly 
taken a position on the issue, stating that

“by reason of the ‘duties and responsibilities’ inherent in the exercise of 
the freedom of expression, the safeguard afforded by Article 10 to journa­
lists in relation to reporting on issues of general interest is subject to the 
proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate 
and reliable information in accordance with the ethics of journalism.”135

According to Jan Oster, the ECtHR applies standards of ‘ethical journalism’ 
and ‘responsible journalism’ in its jurisprudence.136

In Index.hu, the ECtHR found that the applicant had complied with the 
requirements of ethical, good faith journalism.137 The applicant company 
specified that the source of the information did not perfectly remember 
the story, explained the contradictions in his statements, and published the 
President’s reaction on the same day.138 The applicant has not expressed any 
endorsement, approval or support of its content.139

“As part of their role of ‘public watchdog’, the media’s reporting on ‘sto­
ries’ or ‘rumours’ – emanating from persons other than the applicant 
– or ‘public opinion’ is to be protected where these are not completely 
without foundation.”140

This reasoning is problematic for several reasons. (i) First, Index.hu did 
not wait for the reply from the Office of the President, which arrived 
within the expected timeframe, hours after the publication of the article. 
However, this time is not short enough to prevent the article, which was 

134 Thomas Gibbons, ‘“Fair Play to All Sides of the Truth”: Controlling Media Distorti­
ons’, Current Legal Problems, Vol. 1, Issue 1, 2009, p. 311.

135 See e.g. Fressoz and Roire v France, No. 29183/95, 21 January 1999, para. 54; Bladet 
Tromsø and Stensaas v Norway, No. 21980/93, 20 May 1999, para. 65; Bergens 
Tidende v Norway, No. 26132/95, 2 August 2000, para. 53; Selistö v Finland, No. 
56767/00, 16 November 2004, para. 54.

136 Jan Oster, ‘The Press Freedom Jurisprudence of the European Court of Human 
Rights’ in Paul Wragg & András Koltay (eds.), Global Perspectives on Press Regulati­
on, Vol. 1, Europe, Hart, Oxford, 2023, pp. 247‒248.

137 Index.hu v Hungary, para. 38.
138 Id. para. 39.
139 Id.
140 Id.

Helga Kovács – András Koltay

554

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


left without reflection for a few hours, from having a harmful effect. It 
is short enough, however, to be expected under the rules of journalistic 
ethics, especially as the report was not on a topical public issue that would 
have justified extreme haste. (ii) Second, the applicant did not update the 
newspaper article with the President’s response, but rather published it in 
a separate article (the original article is still available without the reflection 
added). (iii) Third, the applicant gave the report an attention-grabbing title, 
highlighted the untrue statements of fact in the lead of the article, and 
only expressed doubts about their veracity at the end of the article. This 
meant that, given general reading habits, most readers would not have been 
informed about them.

The truly ethical journalistic behaviour would have been for Index.hu 
to wait for the President’s response, and to investigate the truth of the 
allegations, which could have been checked quite easily, using the tools 
of investigative journalism, and not only to repeat the allegations in the 
article but also to indicate the result of this investigation, which would in all 
likelihood have concluded that the allegations were not true.

4.4. Conclusions

The ECtHR highlighted two circumstances of the case, which it considered 
to be of paramount importance in its case law. In order to establish a 
connection with a public matter, it unduly broadened the range of circum­
stances that could be taken into account, and then identified the existence 
of a connection with a public matter without providing convincing reasons. 
The status of the person concerned was addressed formally, thereby placing 
the protection of FoE within a different framework. Departing from its 
previous forward-looking decisions, the ECtHR did not even seek to strike 
a fair balance between the interests protected by Articles 8 and 10 ECHR, 
and did not take any of its statements of principle on the protection of the 
privacy of public figures into account. It incorrectly assessed the circum­
stances of the publication of the contested statements, and misjudged the 
minimum care required of journalists, ignoring the fact that the newspaper 
had only formally provided the opportunity for a rebuttal. The newspaper 
had decided to publish the article before the expiry of a reasonable period 
of time for reply, and therefore its good faith could not have been establis­
hed in any event. This should necessarily have been taken into account in 
the assessment of the case, since the ECtHR did not call into question the 

The Protection of Public Debates and the Standards of Responsible Journalism 

555

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb


facts established by the national courts. The Hungarian courts examined 
and assessed – in the context of the applicable sanction – the diligence 
of the media outlet, despite the fact that they had taken their decisions 
with reference to the strict liability under national law. Contrary to its 
well-established case law in this respect, the ECtHR did not consider the 
nature of the sanction applied and the amount of the financial compensati­
on to be reasonable, though the sum of it was very low, even by national 
(Hungarian) standards.

Helga Kovács – András Koltay

556

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525, am 27.01.2025, 12:48:44
Open Access –  - https://www.nomos-elibrary.de/agb

https://doi.org/10.5771/9783748946526-525
https://www.nomos-elibrary.de/agb

