| Absztrakt (kivonat): |
Adott feltételek közt a jogalakulás bizonyos fejlődési ívet ír le, mely az eddigi tapasztalatok szerint növekvő formalizálódással zárul. Minél intenzívebb e formalizálódás, annál inkább elrejti a voltaképpeni s eredendő antropológiai meghatározódást. Az eltérő feltételek közé történő átmenettel egy új fejlődési ívre való lépés csakúgy, mint az abban a maga idején meginduló tényleges fejlődés indító és vezérlő ágense azonban még nyilvánvalóan nem bármiféle formalizmus, hanem az egyébként a formalizmusok mögött is megbúvó, de itt még tiszta szokásszerűségében megnyilvánuló antropologizmus. Az úgynevezett jogi népszokások ill. népi jogszokások (VCs:1999/133-4), amelyek e fejlődési íveket végigkísérik, így nem egyszerűen önmagukban adott és önmagukkal azonos, zárt és egynemű jelenségek, hanem olyan önálló vagy kísérő formák és megnyilatkozások, amelyek folyvást alakuló funkciókat folyvást alakuló intenzitással hordoznak. Létük és működésmódjuk felfejtése így nemcsak önmagukról szól, hanem egyszersmind a jog létéről és működéséről, azaz ontologikumáról és
gyakorlati léte szociologikumáról.
FROM LEGAL CUSTOMS' RESEARCH TO THE ANTHROPOLOGICAL FOUNDATIONS OF LAW
Under given conditions, the formation of law describes a certain developmental arc, which, according to previous experience, ends with increasing formalization. The more intense this formalization, the more it hides the actual and original anthropological determination. The step onto a new developmental arc with the transition between different conditions, as well as the initiating and guiding agent of the actual development that begins in its own time, is obviously not just any formalism, but the anthropologism that otherwise hides behind formalisms, but here still manifests itself in its pure customary nature. The so-called legal folk customs or legal folklore (VCs:1999/133-4), which accompany these developmental arcs, are thus not simply self-given and self-identical, closed and homogeneous phenomena, but independent or accompanying forms and manifestations that carry continuously developing functions with continuously developing intensity. The explanation of their existence and functioning is thus not only about themselves, but also about the existence and functioning of law, that is, its
ontology and the sociology of its practical existence.
The span of legal development ends with increasing formalisation. The more intense it becomes, the more it hides its inherent anthropological determination. Legal folk customs and folk legal customs are not in themselves closed and homogeneous phenomena; they also have constantly evolving multiple added functions. Thus, the research of their existence and mode of operation is not only about themselves, but at the same time about the ontology of law and the sociology of its practical functioning. |